Laxbiffar med japansk sås

 
Vi gjorde vårt första semesterstopp i Älvsjö hos "svejgan" Maria och hon bjöd på så goda laxbiffar. Jag gillade att det var bitar av lax och inte bara mixad firre.
 
 
LAXBIFFAR
 
500 g  laxfilé

1 tsk salt

1-2 msk riven pepparrot

2 msk hackad dill

3 msk potatismjöl

1  uppvispat ägg

1 msk smör

SÅS:

1  lime eller liten citron, saften

1/2 dl japansk soja

2 msk ljust muskovadosocker eller strösocker

 

 

1. Blanda först ihop den kalla såsen.

 

2. Skär laxen i småkuber och blanda med salt, pepparrot, dill, potatismjöl och ägg.

 
 
3. Stek klickar av laxfärsen i smör och platta till dem lite. Stek någon minut på varje sida bara.
 
 
4. Servera med nudlar eller ris,  sockerärter och sås.
 
 
 
Ja som om laxmiddan inte var nog så blev det mat på B.A.R dagen därpå och gissa om jag njöt då?
Man fick först välja vilken fisk som kocken skulle grilla och därefter tillbehör och såser.
- Mmm mmmmm lät jag mest hela tiden.
Jag valde bonito som jag aldrig ätit tidigare och den var som en blandning av tonfisk och makrill, liksom "köttig".
 
 
Skaldjur till förrätt och ostronpremiär för mig och det var riktigt gott faktiskt, var mest orolig för slemkonsistensen men det var nemas problemas.
Fast musslorna var ändå godare........eller krabban
 
 
 
 Här börjar snart Marias ostronkurs!
 
Men hörrni snart är det väl dags att äta kräftor också?!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Så goda laxbiffarna såg ut! Gillar verkligen att göra "fiskkakor".

2012-07-22 @ 22:02:44
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Så goda laxbiffarna såg ut! Gillar verkligen att göra "fiskkakor".

Svar: Ja de var toppengoda Marja och enkla!
Karin Walker

2012-07-22 @ 22:02:51
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0