Bodalsgris med örtsås







Jag fick provsmaka fläskkött från Bodalsgris (som säljs hos COOP i Bohuslän och Dalsland) och i helgen grillade vi karrébiten och det var ett fantastiskt gott kött. Det var sååå mycket mera smak, (särskilt på filén) och det var inte bara jag som ojade mig över hur saftigt köttet var! Trots att jag bestämt mig åtskilliga gånger att bara köpa svensk gris så slinker det ner en liten "rödvit" filé ibland.......inte bra för snart har vi inga svenska grisbönder kvar! Tänk om Coop häruppe i Norrland skulle ragga upp lokala grisbönder också, det vore väl inte helt fel? Blev iof sig erbjuden att köpa en hel gris på krogen i helgen men jag vet inte hur seriöst det var men roligt fick vi!
Den här gången "rubbade" jag bara in diverse kryddor på köttet och la det sedan på grillen bara. Grilla inte för länge mina vänner det är godast om köttet har en lätt rosa ton för stenhårt övergrillat kött är inte gott.



ÖRTSÅS
5 dl creme fraiche
1 Fond du Chef buljong t.ex höns eller egen buljong från panna eller kok
1 stor klyfta riven vitlök
1/2 dl valfritt kryddgrönt ( jag tog persilja, gräslök, timjan och libbsticka)
peppar


♥ Koka ihop allt bara och låt såsen puttra någon minut.

Kommentarer
Postat av: Ingalill / Leif / Mat från regionen

Det här ser verkligen läckert ut.

Vi kommer att besöka din blogg framöver för

att få tips och idéer. / Ingalill och Leif / Mat från regionen

2012-05-29 @ 08:59:51
Postat av: KarinW

Ingalill och Leif ni är så välkomna!

2012-05-29 @ 20:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0