Nässlor i grädde till isterband




Det kanske verkar "isterbandstjockt" på bloggen men köper man många och bara är två hemma så måste dom ju ätas opp. Det här var nog min godaste nässelstuvning ever, kanske därför att jag hade all tid i världen när resten av familjen var borta. Har du inte lagat nässlor så kasta dig ut och plocka bara jag lovar att du inte ångrar dig!





NÄSSELSTUVNING
1 liter nässlor
2 dl buljong från kok, tärning eller fond
3 dl grädde eller gräddmjölk
maizena att reda av med
2 msk finhackad lök
2 msk smör
salt, vitpeppar, riven muskot

1. Skölj nässlorna noga i flera vatten.

2. Koka upp lättsaltat vatten och förväll dom några sekunder bara, typ 15.

3. Slå av kokspadet och spara det om du ska frysa in nässlorna, ha lite av det i maten eller fixa en hälsodryck (där går nyttighetsgränsen för mig). Hacka nässlorna.

4. Hacka lök och mjuka på den i smöret och låt sedan nässlorna fräsa med.

5. Tippa i vätskan och låt allt puttra ihop, red av, krydda och smaka tills du är nöjd.



Jag tänkte plocka kirskål idag också för det har jag aldrig gjort och testa att laga något av det. När jag väl var i ogrästräsket så kunde inte jag se skillnad på kirskål och hundkäx och det blev en evig röra men kanske hundkäxsoppa är gott det också?!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0