"Burger Walker&Co"

 
Det är inte ofta jag gör hamburgare men igår såg jag recept på lökringar och det ena gav det andra kan man säga. Gott tyckte familjen!
Hur får man saftiga hamburgare? Jag vet , stek de inte så bedrövligt länge de kan vara yttepytterosa i mitten och nej det är inte farligt!
 
MUMSIGA BURGARE
1 kg köttfärs, älg hade jag
1 dl grädde
1 tjock skiva vitt bröd
1 liten riven lök
2 klyftor vitlök
1 msk tomatpuré
1 ägg
1-2 tsk paprika krydda
1 msk grillkrydda
1 dl hackat grönt, persilja, timjan, oregano, gräslök
1-2 tsk rökt paprikakrydda eller liquid smoke om du har, gott blir det ändå
 salt och svartpeppar
 
Tillbehör: Bacon, ost, skivade tomater, chilimajjo (recept kommer), vitlökssås........
 
 
1. Smula brödet och låt det svälla med grädde, lök, vitlök, tomatpuré, ägg och kryddor.
 
2. Blanda sedan i färsen och låt den stå en kvart eller så.
 
3. Forma bullar och sedan burgare och bryn i smör tills de får fin färg.
 
4. Lägg burgarna på ett ugnsfat och låt de eftersteka i ugnen några minuter på 150 grader.
 
 
 Jag har fått en helt suverän kokbok som heter "BJUD HEM", den bästa jag läst på länge. När jag kan tänka mig att laga 99% av det som finns där (då har jag tagit bort en smoothie eftersom jag inte gillar det) Ett roligt upplägg med rolig text där "Pytte" utgår från vilka man tänker bjuda och inte vilken årstid eller högtid det är. Lätta recept och fantastiska bilder ja jag blev bjudsugen direkt eller också ger jag bort boken och väntar på inbjudan.......
PROVLÄS VETTJA!
 
 
 
FRITERADE LÖKRINGAR recept från Bjud hem!
3 stora gula lökar
1 liter mjölk
3 dl vetemjöl
3 dl lättöl
3 msk olja
3 tsk salt
1 nypa cayennepeppar
6 äggvitor
1 liter neutral oljatill friteringen
 
1. Skala lökarna och skär dem i halvcentimeterstora skivor.
 
2. Lägg löken i mjölken i en bunke med lock i någon timme eller över natten.
 
3.Vispa ihop mjöl, öl, olja, cayenne och salt till en slät smet.
 
4. Vispa vitorna hårt och vänd ner dom i smeten.
 
5. Hetta upp oljan till 180 grader och testa att en brödbit blir gyllenbrun.
 Låt löken rinna av rejält och doppa sedan den i smeten och fritera några i taget tills de blir guldbruna och frasiga.
 
6. Låt ringarna rinna av på hushållspapper och håll de varma i ugnen tills ni ska äta dom eller fritera alla en extra gång.
 
 
Det finns goda bröd att köpa men har man tid och lust så ska man passa på!
 
HAMBURGERBRÖD 15-20 bröd
50g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1,5 tsk salt
2 tsk socker
vetemjöl till en lagom deg
 
1. Smält smöret och tippa i mjölken, värm till 37 grader.
 
2. Lös upp jästen i lite av vätskan och rör ned socker och salt.
 
3. Tippa i mjöl och arbeta degen tills du får en fast men lite kladdig deg.
 
4. Låt jäsa i bunken i 30 minuter.
 
5. Tippa ut degen på mjölat bord och dela degen i 15-20 platta runda bröd och låt de jäsa 30 min till.
 
6. Pensla med vispat ägg och strö över sesamfrön.
 
7. Grädda i 225 grader i ca7-10 minuter.
 
 
 
KLYFTPOTATISEN körde jag i ugnen på plåtpapper med skalet på, rejält med rapsolja, salt, paprikapulver, timjan och grillkrydda i 225 grader.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: MÅ Gott

För mig är hamburgare en favorit, men det ska vara hemmagjorda, det är ett måste för de andra tycker jag inte alls om. Helst älgfärs och så kan man variera tillbehören i oändlighet. Nästan. :)

2012-09-06 @ 08:44:09
URL: http://matbloggenmagott.blogspot.se/
Postat av: Karin

Nu blev jag sugen på en riktig rejäl hamburgare!! Får bli att göra det till helgen tror jag bestämt :-)

2012-09-06 @ 18:56:22
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0