Himmelsk äppelkaka


 
Jag har varit i Tänndalen i helgen och laddat batterierna med vandring både lördag och söndag, bastu, god mat och vila.....fast just nu säger kroppen mera vila. Det blev en brant tur idag och jag är inte vidare vältränad.... Nu ska jag titta vidare på Beck och äta en liten bit som är kvar av Tareqs äppelkaka!
 
 ÄPPELTOSCA

2 ägg

1,5 dl socker

1 ¼ dl mjöl

2 tsk vaniljsocker

100 g smör

2 äpplen, skalade eller oskalade

1 tsk kanel

 

 

1. Smält smöret och låt det svalna.

2. Vispa ägg och socker luftigt.

3. Blanda i mjölet och vaniljsockret och rör till sist i det smälta smöret och blanda noga.

4. Tippa smeten i en smörad och bröad form gärna en springform.

5. Dela äpplena i lagom tunna skivor, skalade eller oskalade och tryck ner äppelskivorna i smeten.

6. Pudra till sist kanel över kakan (jag vände äppelbitarna i kanelen) och grädda i ugnen på 175 grader i ca 25 minuter.

7.  Ta ut kakan och höj ugnstemperaturen till 200 grader (eller höj ugnstemperaturen de sista fem minuterna kakan är inne).

Toscaglasyr

50 g smör

¾ dl socker

1 påse mandelspån, jag tog 50 g hackade nötter istället

1 msk mjöl

1 msk mjölk

 

1. Smält smör + socker och llanda i mandelspån/nötter och mjölet. Rör hela tiden och häll slutligen i mjölken.

2. Häll den varma toscan över kakan och grädda kakan i ugnen på 200 grader i 8-10 minuter.

3. Severa äppelkakan med vispad grädde!

 

 

Några fjällbilder.....

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mannen och jag på Hamrafjället.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anja

Fantastiska vyer... Fjäll ska absolut upplevas den här årstiden. Förstår att kakan smakade extra gott efter vandringen!

2012-09-16 @ 22:31:45
Postat av: Sanna

Den ser hiskligt god ut! Gillar kanel :)

2012-09-17 @ 14:44:58
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Pernilla

Det ser verkligen gott ut. Jag kan också tipsa om en äppelkaka med mannagryn i. Den var också hiskligt god.

2012-09-20 @ 16:50:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0