Smarriga tårtor till midsommar!

 
 
 
Vilken skön lat lördag jag har haft fast det blev en promenad och joggingtur på förmiddagen. Det är svårt att välja väg för de ser ju björnar mest hela tiden runt knutarna, men inte får jag se någon, förresten så vill jag nog helst sitta i bilen då. Vi var upp på Näset en sväng och mannen jobbade på men jag råkade sätta mig i ett soligt båthus och blev liksom sittande där. Nu har jag precis kokat lite lingonsylt och rostat ny musli och nu blir det middag, en restmix fast det är lördag!
 
 
Här får ni en drös med tårtrecept, märks det att jag gillar marängtårtor och inte alls är så förtjust i vanliga gräddtårtor?
Den här bjöd min jobbarkompis Lena på och den är grymt god!

MARÄNGTÅRTA med smörkräm och jordgubbar

BOTTEN
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl Kellogs Rice Crisp eller ngt liknande


1. Vispa äggvitorna hårt, tippa i sockret och vispa igen.
 
2. Vänd ned flingorna och när smeten är blandad bred ut den på smort bakplåtspapper i en långpanna.
 
3. Grädda mitt i ugnen i ca 80 minuter 125 grader och låt den svalna lite innan du vänder upp den och drar bort pappret.

SMÖRKRÄM
4 äggulor
1 dl socker
1 msk mjöl
1 dl grädde
75 g smör
1 pressad citron

1. Lägg alla ingredienserna utom smöret i en kastrull, vispa och låt krämen sjuda  tills den tjocknar.
 
2. Ta kastrullen från plattan och klicka ned smöret och låt krämen kallna.
 
 
 
 
 
MANDELTÅRTA med lemoncurd och gräddklick (som inte fick vara med)
 
 
 
MARÄNGTÅRTA med chokladkräm
 
 
 
JORDGUBBSRULLE med lemon curd och jordgubbar
 
 
 
 
MARÄNGBOTTEN med Daim och bär
 
 
RÖRTRÄSKTÅRTA
 
 
KOLAPAJ
 
 
 
PETERS CAPPUCINOTÅRTA
 
 
BLÅBÄRSMAZARINTÅRTA
 
 
 
ZULEIKATÅRTA
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0