Kyckling med salvia och citron

 
Rosmarin och citron älskar jag att krydda kyckling med men salvia är inte fel heller. Jag hade ingen färsk men det blev gott med torkad också (och jag fick använda den jag torkade i höstas).
Receptet tog jag här och vill du inte laga hel kyckling så funkar kryddsmöret till fileér också men det blir grymt gott om du tar en hel pippi!
 
 
KYCKLING MED SALVIA OCH CITRON
1 hel kyckling, gärna en färsk
100 gram mjukt smör
1 citron
3 vitlöksklyftor (5 i orginalreceptet)
1 knippe salvia eller 1 msk torkad
1 tsk salt
rejält med nymald svartpeppar
 
 
 
 
SÅS
2 dl buljong från formen (kyl skyn hastigt och ta bort det feta om du vill ha en magrare sås)
2 dl creme fraiche
smaka av med mera salvia, citron och kryddor
 
Koka ihop såsen och smaka av bara!
 
 
1. Blanda smöret med rivet citronskal, riven vitlök, hackad/smulad salvia, salt och peppar.
 
2. Pressa citronsaften på och i kycklingen och krydda lite i den också.
 
3. Lossa därefter försiktigt skinnet från kycklingen så att det går att pressa in smörblandningen innanför och fördela smöret jämnt innanför skinnet. Gegga på bara!
 
4. Lägg därefter  kycklingen i en ugnssäker form i ugnen på 175 grader tills innertemperatur är 70 grader (det tar en dryg timme)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0