Mazarinkaka med blåbär

 
Funderar ni om jag tagit ledigt från grytor och vispskålar? Nejdå mig slipper ni inte men efter joggingturen förra veckan så kom förkylningen tillbaka ( måste väl inse att man inte är 25 också....kanske....) så jag har knappt lagat eller bakat något alls. Idag får det bli en lugn promenad på sjön i solskenet. Den här kakan gjorde jag för ett tag sedan och receptet finns med i nya Mer Smak  (jag har föresten också med ett recept där) och den blev väldigt god. Nytt stuk på tidningen som jag verkligen gillar! Det är ett "stort" recept på kakan och vi var inte så många så jag halverade receptet och det funkade fint.
 
 
MAZARINKAKA med blåbär 16 bitar
 
Botten:
200g mjukt smör
2 dl florsocker
1 ägg
4,5 dl vetemjöl
 
Fyllning:
250g mjukt smör
500g grovriven mandelmassa
2 ägg
2 äggulor
3 msk vetemjöl
500g tinade och avrunna blåbär
0,5 msk mortlad kardemumma
 
 
1. Vispa ihop smör och socker fluffigt och rör sedan ner de övriga ingredienserna till botten, om degen känns kladdig så låt den vila kallt en stund.
 
2. Tryck ut degen i en pajform (28-32 cm).
 
3.Vispa ihop smör och mandelmassa till fyllningen och rör sedan ner allt utom blåbären och lägg smeten på pajbotten.
 
4.Lägg bären på fyllningen, strö över kardemumma och grädda i 180 grader i ca 1 timme.
 
5. Vispad grädde ska det såklart vara till!

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Jag har bara makat mazarin med hallon samt choklad. Detta lät jättegott, ska göra något liknande har jag tänkt!

2013-03-06 @ 11:34:20
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Katarina

Ljuvligt gott!

2013-03-07 @ 03:00:50
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0