Tobbes barbequesås

 
 
 
Ja egentligen är det väl Tinas sås men man visst namnger man mat och bak efter den som bjudit först?
Den här såsen är het och god och väldigt enkel att göra,  passar med en klick cremefraiche eller vitlöksås till den här såsen, sås till sås liksom.
Jaaaa jag är en såsälskare!
 
BARBEQUESÅS
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
1/2röd chili
1msk fänkålsfrön
1msk korianderfrö
1msk paprikapulver
1/2tsk svartpepparkorn
1/2dl japansk soja
1mskvitvinsvinäger
1/2dl rårörsocker
3dl ketchup
 
1. Skala och finhacka rödlöken. Skala vitlöksklyftorna och kärna ur chilin.
 
 
2. Stöt vitlök, chili och kryddor i en mortel.
 
 
3. Lägg allt i en kastrull tillsammans med soja, vinäger och socker.
 
 
4. Koka upp och låt puttra i ett par minuter, ställ åt sidan och låt svalna.
 

5. Blanda i ketchupen och låt såsen bli kall.

 

6. Häll upp på rena flaskor och förvara i kylen, såsen håller i minst 2 veckor.

 

 

 

Vi firade två tjejer från jobbet igår med lite småplock och grillning och tänk vad lämpligt att det ramlade in en dunk sangria för några dagar sedan. Den var riktigt god med frukt i glasen och mycket is!

(Ok jag vet att gratis är gott men jag skriver bara om det jag gillar, så ni vet)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0