Anettes dubbla mandelmaränger

 
Hoppas ni haft en härlig Luciadag och mumsat lussekatter och pepparkakor för det har jag!
Om ni så bara ska göra en god julkaka så gör de här, jag har fått receptet av min syster. Enkla och supergoda, mjuksega och med en smörkräm emellan. Jag har försökt några gånger att göra macarones men gett upp och kör på de här som aldrig misslyckas och dessutom SKA de "krackelera" och spricka lite ;-)
 
 
ANETTES DUBBLA
4 äggvitor (tog 5 för jag hade så små ägg)
200g mald mandel
5 dl florsocker
 
Smörkräm:
150g mjukt smör
1,5 dl florsocker, kanske en gnutta till
2 äggulor
3 tsk vaniljsocker
 
 
1. Mal mandeln fint eller kör länge i matberedaren och blanda ner florsockret.
 
 
2. Vispa äggvitorna hårt och vänd sedan ner mandel/florsockerblandningen.
 
 
3. Smöra plåtpapper en gnutta och provgrädda en kaka.
   Jag gräddade ca 1tsk smet i 6- 7 minuter på 200 grader.
 
 
4. Låt de kallna på papperet innan du tar loss dem.
 
 
5. Rör ihop smörkrämen och lägg kakorna två och två med fyllning emellan.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Hej! Trevliga recept i din blogg. Men nu undrar hag om jag ska skålla mandlarna till Mandelmarängerna?
Vänligen Lisbeth

Svar: Hej! Vad kul att du kollar in mina recept :-) Jag skållar inte mandlarna.God Jul till dig!
Karin Walker

2014-12-16 @ 01:01:56
Postat av: Lisbeth

Tack för avar. I morron ska jag göra ett försök.
:)

2014-12-17 @ 20:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0