Grönkålschips och soppa

 
 
 
 
 
 
Just nu lagas det ingenting i mitt kök (har varit hemma med magont och illamående) det enda som smakar gott är hårdmackor med kaviar ( nej nej nej jag är för gammal för att va gravid!!! ) Hur som helst är jag på uppgång, har varit ut och tagit en promenad och nu längtar jag till jobbet och att matlusten kommer tillbaka, tur man inte är en sparris!
 
Köp grönkål mina vänner, det gjorde jag förra veckan och det räckte till både chips och soppa. Det blir ett härligt försvinnande krisp på chipsen, jättegott tyckte jag men mannen.... njaaaee ingen hit där direkt. Det går ju liksom inte att trolla bort kålsmaken och tro att det ska smaka Pringles!
 
GRÖNKÅLSCHIPS
 
100g grönkålsblad utan grova stjälkar och "strängar"
2-3 msk neutral olja
1/2 tsk salt
 
1. Skölj bladen och torka de med en handduk.
 
2. Lägg de i en bunke och vänd runt dem med olja och salt.
 
3. Lägg bladen plant på en plåt med bakplåtspapper.
 
4. Torka i mitten av ugnen på 100 grader varmluft / 125 grader vanlig ugn i ca 25-30 minuter tills de känns torra men inte brända.
 
 
 
GRÖNKÅLSSOPPA
300g grönkålsblad utan grova stjälkar och "strängar"
1 liten purjolök
7 dl buljong
2-3 dl grädde eller gräddmjölk
3 msk smör
salt, nymalen vitpeppar, riven muskot
 
Gott till: Ägghalvor, stekt bacon, brödkrutonger, smördegssnurror med ost
 
 
1. Fräs den skivade purjon i smöret tills den blivit mjuk men inte fått färg.
 
2. Hacka grönkålen i bitar och låt den fräsamed några minuter.
 
3. Tippa i buljongen och låt soppan koka i ca 20 minuter.
 
4. Mixa soppan slät och häll nu i grädde/mjölk tills du får den konsostens du vill ha på soppan.
 
5. Låt soppan koka ihop ngn minut och smaka av med salt, peppar och riven muskot.
 

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi Matsafari

Grönkålschips:) Jättegott! Grönkålssoppa har jag aldrig ätit faktiskt.

Svar: Gillar du chipsen så lovar jag att du gillar soppan också Ann-Sofi!
Karin Walker

2014-02-02 @ 13:51:06
URL: http://matsafari.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0