Ört och fetaostbollar med het tomatsås och pasta

 
Jag har precis varit på ett fantastiskt yogapass med Therese och trots lugn musik och tända ljus så känns det i kroppen att man inte bara njutit av lugnet! Det där kommer att passa mig perfekt men det svåraste blir att slappna av i tankarna och inte tänka på vad man ska göra, borde gjort, matfunderingar, jobb och allt annat som tar plats i knoppen. Jag försökte tänka på en solig dag i nypistade backar i Tänndalen.....och hoppas jag tänkte så hårt så att solen tittar fram på oss i helgen!
 
Det här receptet hittade jag på coop.se och det är väl inte fel att köra en veggomiddag ibland? Nu samlar jag poäng hos äldsta dottern som äter mest bara grönsaker och det här måste jag bjuda henne på när hon kommer hem från sitt plugg i Tyskland. Riktigt gott tyckte mannen i huset och jag tyckte det var helt ok, blev lite sugen att byta ut fetan mot mozzarella nästa gång!
 
 
FETAOSTBOLLAR 24st enligt receptet men jag gjorde ca 40 små
1 ägg
1 dl ströbröd
1 dl riven gul lök
1 dl hackade örter, ex basilika, oregano, persilja
2 dl mandelmjöl
150 g smulad fetaost
3 msk olivolja
 
 

1. Blanda ihop alla ingredienserna utom oljan till fetaostbollarna och forma till runda bollar.

 

2. Hetta upp en stekpanna med olja och stek bollarna på låg temperatur ca 8 min.

 

3. Värm tomatsåsen och servera med pastan och fetaostbollarna.

 

 

 

TOMATSÅS köp en god färdigpastasås eller gör en egen!

1 gul lök

1 klyfta vitlök

1/2 chili, torkade flakes eller sambalsambal

3/4 msk socker

1 msk vinäger

1 burk hela eller krossade tomater

1/2 burk med vatten

1 grönsaksbuljongtärning, gärna en ekologisk!

2 msk olivolja

 

1. Finhacka lök, vitlök och chili och fräs det mjukt i oljan.

 

2. Tippa i det övriga och låt såsen puttra ihop i ca 15 minuter.

 

3. Smaka av med mera syra, hetta, sötma och sälta om det behövs.


Kommentarer
Postat av: Katarina

Jag har gjort liknande, men i det receptet var det riven ost. Och så har jag bytt ut ströbröd mot havremjöl. Gott! Ha en fin fredag.

2014-03-21 @ 10:20:31
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Ulrica {Från sött till salt}

Ser jättegott ut och måste absolut testas.

Ha en fin torsdag. :)

/Ulrica

2014-04-03 @ 13:08:10
URL: http://fransotttillsalt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0