Caesarsallad med kyckling och bacon

 
Sommarfräsch sallad som jag förresten älskar att äta året runt!
 
Min lediga dag började tidigt den, slog upp mina blå 4.30 imorse och det känns väl sådär....men nu är garderoben städad, håret klippt, ärenden uträttade, vänner påhälsade, blommor planterade, magen mätt, kroppen tränad (inte så hårt då men en liten springtur iaf) och utvilad i soffan till Lilla Mästerkocken. Vilka enormt duktiga ungar, helt fantastiskt att se!
Så efter en sån här dag är jag såklart laddad för jobb imorgon!
 
 

CAESARSALLAD 4port.
1 huvud romansallad eller cosmopolitan
2 stora stekta kycklingfileér i bitar
2 paket bacon
12-15 småtomater
1 liten rödlök
brödkrutonger, vitt bröd som du steker i mycket olja eller smör tills de är krispiga, salta lite på brödet


♥ Lägg salladen i botten på fatet/skålen i grova bitar och bygg sedan på med allt det övriga. Egentligen ska man svänga runt salladsbladen i dressingen för då blir det extra gott men det funkar fint att ha dressingen på sidan om också.
 
♥ Se till att ingredienserna till dressingen är rumsvarma!
 

DRESSING
1 äggula
1 tsk dijonsenap
2-3 sardellfileér
1 klyfta vitlök
2-3 msk citronsaft
1,5 dl rapsolja
(vatten om du vill ha en tunnare dressing, jag tog nästan 1 dl)
1,5 dl finriven ost med smak
salt och svartpeppar 


1. Blanda ihop äggula, senap, sardeller, citron och vitlök och kör med stavmixer.

2. Droppa sedan sakta i oljan och kör vidare med mixen.

3. Det blir en ganska tjock sås men späd med vatten om du vill och smaka av med ost ev mer citron och kryddor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0