Äppelpaj med råkräm

 

Jag tog reda på några äpplen jag fått, några hamnade klyftade i plastpåsar i frysen och några blev till en paj.
Havregrynen var slut så jag blandade i gamla crunchyflingor (som ingen vill äta) tills det blev en degig smet och tog istället halva mängden socker, funkade fint det!
 
Igår var vi på fest hos kompisar och fick såklart en massa god mat men det blev inga bra bilder alls :-( och då blir det heller inga recept. Morotssoppa med räkor och creme fraiche till förrätt. Kalkon med goda tillbehör till huvudrätt och en mandelkaka med citronfrosting och hallon till efterrätt.
 
Idag har jag haft en lugn dag, tog en sväng till skogen och hittade en halv korg med trumpetsvampar på samma ställe som jag plockat tidigare, de gömmer sig bra!
Nu blir det lite rester till middag och sedan veckans höjdare, yoga pass med Therese!
 
 
 BITTES ÄPPELPAJ (recept från Ica)
 
6 äpplen (a´130g)
 
 
150 g smör
 
3 dl havregryn
 
2 dl socker
 
1/2 dl ljus sirap
 
1 1/2 dl vetemjöl
 
1/2 tsk bakpulver
 
2 msk mjölk
 
 
 
1. Sätt ugnen på 175 grader
 
2. Smält smöret i en kastrull, dra åt sidan och rör ned allt utom äpplena.
 
3. Skala och skiva äpplena i bitar, lägg de i en smord pajform och fördela smeten över.
 
4. Grädda i ca 30 minuter tills pajen fått färg och är knäckig.
 
5. Servera med glass, grädde, vaniljvisp eller en råkräm!
 
 
 
Har du provat det här ekologiska vaniljpulvret? Perfekt tycker jag om man inte orkar stå och pilla med vaniljstänger!
 
 
 

RÅKRÄM en mumsig fin och busenkel vaniljsås
3 äggulor
2 msk strösocker
2 msk vaniljsocker eller 1/2-1 tsk av vanilpulvret
3 dl grädde

1. Vispa äggulor, socker och vaniljsocker fluffigt.

2. Vispa grädden och vänd ner äggvispet.

3. Smaka av om du vill ha såsen sötare.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0