Enkel vardagskaka med lite smul på toppen!

 
 
Här får ni världens enklaste vardagskaka som funkar på helgen också!
Receptet kommer från bloggen "Kakor och drömmar" och där kan ni hitta många smarriga bakverk.
I receptet så ska kakan bakas i den stora långpannan men jag tog en mindre form (30x22cm) och fick därför dubbla gräddningstiden och en högre kaka. Jag pytsade också i lite vaniljpulver men nästa gång ska jag testa med kardemumma!
 
 
VARDAGSKAKA
7,5 dl mjöl
4,5 dl socker
6-7 tsk bakpulver (tyckte det var mycket så jag tog 5 tsk)
200 g mjukt smör
(1/2 tsk vaniljpulver eller 1 msk vaniljsocker)


1. Blanda allt detta till en smuldeg och ta undan 3 dl till toppingen.
 

2. Gör en smet av:

3 ägg
3 dl filmjölk

3. Rör i det återstående av smuldegen i äggröran till en jämn smet.
 
 
4. Häll i smeten i en bakpappersklädd långpanna och strö över de 3 dl av smuldegen du tog undan.
 
 
5. Grädda i 225 grader i ca. 10 minuter.
 
 
6. När kakan är kall och dags att ätas så skär i rutor och sikta florsocker över.
 

Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Gott

2014-10-18 @ 21:44:07
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Ann Sofi Matsafari

Mums!

2014-10-19 @ 12:27:57
URL: http://matsafari.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0