Kalops med extra goda rödbetor!

 
Jag ska börja läsa en bok som heter "Fördelarna med en kollaps" så därför får ni mitt recept på kalops.
Har du färska rödbetor så koka dem stjärnanis och ingefära för det blev jättegott!
 
 
KALOPS
5 hg älg eller nötkött, grytbitar eller kött med ben (ta då mer än 5 hg!)
2 stora morötter
1 lök
2 lagerblad
1,5 liter kraftig buljong från kok eller tärning
maizena+vatten till redning
smör och lite olja
salt och mycket mortlad eller nymalen kryddpeppar
1 msk soya
1/2-1 msk vinäger
 
 
1. Bryn köttet i smör/olja, låt den hackade löken fräsa med, krydda, tillsätt buljong och puttra på i ca 45 minuter.
 
2. Skär morötterna i bitar och låt de koka med tills köttet är riktigt mört ( rensa bort ben om du har köttben) Späd med mera vätska om det behövs.
 
3. Red av grytan med maizena så att såsen blir simmig, smak av med kryddor och en skvimp balsamvinäger och soya.
 
 
Rödbetorna var slut, de inlagda alltså men jag hade några okokta och hittade det här receptet som jag nästan följde. Jag åt de såfort de hade kallnat, yummie!
 
PICKLADE RÖDBETOR
250g kokta rödbetor
1,5 dl vatten
1 dl socker
1/2 dl ättikssprit
1 timme skivad ingefära
1 lagerblad
2 stjärnanis
1 apelsin, bara det yttersta tunna skalet
1 kanelstång
1/2 tsk salt
1/2 tsk kryddpeppar
 
 

1. Skär rödbetorna i klyftor.

2. Koka upp vatten, socker, ättika, salt, kryddor och apelsinskal  i en kastrull.

3. Lägg i rödbetorna och koka 5 min.

4. Låt svalna och häll över i en burk.

5. De blir extra goda om de får dra 1-3 dygn i lagen.

 


Kommentarer
Postat av: Maja

Så gott! :)

2014-10-26 @ 15:58:04
URL: http://matgladje.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0