Fram med grillen nu och njut av den sista sommarvärmen!

 

Nu känns det som att hösten är på gång och i krokarna här runt Ånge ska vi få värme i helgen och kyla nästa vecka så nu får vi passa på att njuta!
Det här rosévinet Poggio Rosato Toscana har vi druckit i sommar och det är jättegott, passar till plock, lätta rätter, kyckling och lax.
Osten vi åt är en peccorino från en grannby här, Haffrapeccorino från Haverö Mjölkfår och den var helt magiskt god, bra jobbat Majken Wiksten!
 
 
 
 
I sommar har vi grillat lax många gånger och det blir ju så gott.
På med mycket pressad lime eller citron, salta och peppra rejält (vill du ha lite sting och asiatisk touch så finriv 1-2 msk färsk ingefära och fördela på laxen)
 
Jag har låtit laxen ligga med syran och kryddor minst 30 minuter i rumstemperatur (flera timmar i kylen är utmärkt) Tillagningsprocessen börjar ju när syran hamnar på firren och då minskar tillagningtiden på grillen.
 
Pensla skinnet med olja och lägg den i ett grillhalster med skinnsidan nedåt 5-10 minuter och vänd sedan på fisken.
 
Har du en termometer så är 58 grader en perfekt temperatur annars funkar det med känsla i fingrarna också, laxen får absolut inte vara hård utan ge efter när du trycker på den.
Jag gillar att den har en kärna i mitten som inte är helt genomstekt men det är ju en smaksak!

 
 
 
 
 Den här sötsura gurkan blev fräsch och krispig till laxen och receptet hittade jag på Allt om Mat
 
 
 
Wokpannan på grillen är fiffig, man blir också så mycket gladare och får ett finare språk när inga små lök och svampbitar ramlar genom gallret;-)
Blanda en gremolata och droppa över de grillade grönsakerna och hyvla parmesan eller någon annan lagrad ost på toppen, yummie!
 
 
GREMOLATA
 
1 citron
1-2 vitlöksklyftor
1dl hackad persilja
2 msk hackad gräslök
1-1,5 dl olivolja
2 msk flytande honung
salt och peppar
parmesanost/ lagrad ost


1. Tvätta citronerna och riv skalet.

2. Finhacka vitlök och örter och blanda det med citronskal, saft, olja, honung, salt och peppar.

3. Droppa röran över grönsakerna och hyvla sedan ost över.

 

 

Njut nu av helgen mina vänner, själv ska jag åka lite söderut till en kompis i Ockelbo. Vi ska leta svamp, laga mat tillsammans och ha det bara mysigt!

(Törs jag säga det där Ulla? Sa ju så för många år sedan när vi skulle umgås hos mig och då cyklade en i min familj omkull och fick hjärnskakning och en annan skar sig i benet med en Morakniv....)

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Hoppas att du verkligen fick en lugn och avslappnad helg med MASSOR av svamp.

2014-09-21 @ 15:42:50
URL: http://mindag365.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0