Nudelsallad med räkor och asiatisk pesto

 
Det här blev en riktigt fräsch och snabb fredagssallad, särskilt då äldsta dottern skalat räkorna i förväg;-)
Receptet finns i "Flexitarianens kokbok" en superfin bok med massor av enkla gröna och "halvgröna" rätter.
Jag var lite skeptisk till myntan i peston eftersom jag inte gillar när den tar över och det smakar typ tandkräm men där hade jag fel, fegade och tog en halv kruka bara men det har kunnat vara mer.
Peston blev supergod!
 
 
Nudelsallad med räkor och pesto 4-5 port
1 kg räkor med skal ( 500g i receptet men jag ville ha lite mer såhär på fredagen;-)
1/2 gurka
2 avokado
3-4 portioner risnudlar kokta enligt förpackningen
1 påse salladsmix
 
 
Asiatisk pesto
1 dl jordnötter
2 dl kallpressad rapsolja/olivolja (1 dl i receptet men jag ville ha en tunnare sås)
2 klyftor vitlök
1/2-1 chili
1 kruka koriander
1/2 kruka mynta (det står 1 kruka i receptet så prova dig fram)
1 lime, skal+saft
1/2 msk fisksås (bara för att jag älskar det, funkar med salt också)
2 dl finriven parmesanost
ev. salt och peppar
 
 
Topping: Jordnötter och myntablad
 
 
1. Mixa peston i en matberedare och låt smakerna sätta sig en stund, smaka av med salt och peppar.
 
 
2. Skala räkorna.
 
 
3. Koka nudlarna enligt fp, skölj de kallt och droppa över lite olja, gärna några droppar sesamolja.
 
 
4. Lägg nudlar, salladsmix, gurka, avokado i bitar och räkor på ett stort fat.
 
 
5. Droppa över hälften av peston och servera resten vid sidan om.
 
 
6. Strö över jordnötter och lite myntablad.
 
 
 
 
 
 Åh hjälp vilken ljus och dålig bild men jag lovar att den här salladen också är god och här är receptet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0