Balsamicosås

 
Det här blir en god sötsyrlig sås med kraftig smak som passar till kött av alla de slag. Eftersom såsen är kraftig i smaken så passar det att ha lite av den vid sidan av köttet. Den blir ju sötare än en rödvinssås men smarrig tycker jag. Imorgon slutar jag tidigt och tänker knåda ihop en pasta till middag för jag blev inspirerad av Mästerkockarna igår. Jag har inget "raviolitålamod" utan går allt som jag tänkt mig blir det tagliatelle, hör av mig om pastamaskinen fungerar (läs: om jag inte kastar degeländet i komposten).
 
Ha nu en trevlig helg mina vänner och hoppas att ni får det mysigt och äter något gott!
 
 
BALSAMICOSÅS
 
2 schalottenlökar eller i liten gul lök
1 klyfta vitlök
2 msk tomatpuré
1/2 dl råsocker eller farinsocker
1/2 dl balsamvinäger
1 dl vatten
3 dl vin
3 msk fond, ox, kalv eller vilt
1 kvist rosmarin eller timjan ( en nypa torkade går också fint)
2 msk smör
maizena+vatten till ev. redning
2-3 msk olja
 
 
1. Hacka lök och vitlök fint och fräs det mjukt i oljan i en stekpanna.
 
2. Låt tomatpuré och socker fräsa med och tippa sedan i all vätska + örtkryddor.
 
3. Låt såsen koka ihop tills den reducerats till ungefär hälften och sila över den i en kastrull.
 
4. Runda av såsen med smör och smaka av så att du gillar syra/sötma/fond annars pytsar du i det du saknar!
 
5. Red av såsen med lite maizena+vatten och låt den koka ihop, den ska bara bli simmig absolut inte tjock.

Kommentarer
Postat av: Ann Sofi Matsafari

Mums!

2015-01-19 @ 18:53:09
URL: http://matsafari.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0