Korv till middag hörrni!

 
Jag har provsmakat Lithells nya lite köttigare och extra rökta korvar och de var riktigt goda!
Nu tänker ni väl att gratis alltid är gott men jag bloggar bara om jag gillar det jag får, annars låter jag liksom bli.
Jag har bara grillat korvarna men såklart passar de i grytor av olika slag eller fyllda med grönsaksfräs (lök och champinjon t.ex),ost på toppen och gratinerad i ugn.
Här åt vi de tillsammans med en melonsalsa, fänkålstsatziki och friterad kålrabbi.
 
 
MELONSALSA 4 port
1 liten galiamelon
10 småtomater
1 liten paprika
1 liten  finhackad rödlök
3 msk pressad citron
3 msk kallpressad rapsolja
salt och nymalen svartpeppar
1/2-1 dl hackat grönt t.ex koriander, persilja eller basilika (jag tog mynta men ångrade mig;-)
 
 
1. Skär frukt och grönt i bitar, blanda i citron, olja och kryddor.
 
2. Smaka av med något grönt och ev mera kryddor/citron.
 
 
 
FÄNKÅLSSATZIKI
1 fänkål
1 äpple gärna syrligt
1 -2 klyftor vitlök
3 dl turkisk yoghurt eller liknande
2 msk finhackad gräslök
salt, nymalen svartpeppar
 
1. Strimla fänkål och äpple så tunt du kan gärna med en mandolin.
 
2. Blanda ner yoghurt, riven vitlök, gräslök och kryddor.
 
3. Låt stå och draaaa en stund och smaka sedan av om det behövs mera kryddor.
 
 
 
Det här var första gången jag friterat kålrabbi, älskar den som den är i tunna skivor i sallad.
Nu vill jag bara säga att det var hur lätt som helst att få de här gyllenbruna, krispiga och fina meeen innan jag hade fotat maten på alla möjliga ställen så fanns det ingen krispighet kvar om man säger.....
Plättlätt tänkte jag, det är väl bara att fritera på de igen men de blev fort möööörka och liknade mest friterad blodpudding för att citera min kompis Marianne.
Så ät dem på direkten!
 
FRITERAD KÅLRABBI
 2 kålrabbi
neutral olja
salt
 
1. Skala kålrabbin och strimla den i stänger.
 
2. Hetta upp oljan i en kastrull (eller om ni har en fritös) och fritera tills stängerna fått färg.
 
3. Lägg på hushållspapper, salta och servera direkt!!
 
 
 
 
 
Det här tillbehöret måste ni testa! Jag hade verkligen ont om grönsaker hemma men en bit vitkål och en burk majs fräste jag i smör så allt bara fick lite färg men fortfarande var krispigt.
En klyfta riven vitlök, salt och peppar fick gå med en kortis på slutet.
Sedan kombon med BBQ-sås, cremefraiche och tomat blev suveränt, simpelt men jättegott!
 
KRISPIGT TILLBEHÖR TILL GRILLAD KORV
500g vitkål, strimlad eller i mindre bitar
1 burk majs
1-2 klyftor vitlök
salt och peppar
smörklick
 
Servera med:
 
 
Man ska inte underskatta en helt vanlig grillad korv heller!
Tillsammans med grillat kött, grönsaker och halloumi passar en kryddig kabanoss perfekt.
 
 
 
Ja ni kan väl hålla utkik efter de här korvarna tycker jag!
 
 

Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Mumsigt :D

2015-06-25 @ 20:51:28
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0