Lammracks med svartvinbärsås, krossad potatis med chevré, ljummen............

 
Ja det var min hittills längsta rubrik på bloggen;-) raden räckte inte ens till, men nu är det recepttävling på gång och då ska det inte snålas på bokstäver. Tävlingen ordnas av Cono Sur som tillverkar chilenska ekologiska viner och uppgiften är att matcha vinet med maten och det är ju en utmaning när man inte är någon vinexpert men jag vet i allafall när mina smaklökar trycker på gillaknappen! Den här gången valde jag att laga en rätt som passar till det röda vinet Cono Sur Organic Cabernet Sauvignon/Carmenere. Smaker som finns i det vinet är svartvinbär, mörk choklad, lakrits, kanel och rosmarin och några av smakerna försökte jag få med i såsen. Förra året hade jag sån tur och kom på andra plats i Sverige och Anna kom på första plats och fick åka till Paris och laga sin rätt för där går finalen. Vann gjorde en matlagare från Finland. I år är det dubbelt så många länder med  (Sverige, Usa, Japan, Irland, Kanada och Chile) så det lär ju inte gå lika bra den här gången. Rösta får ni gärna göra men det kan man inte göra förrän i Augusti så jag påminner och tjatar kanske liiiite ;-)
Ja här får ni receptet då!
 
 
 

LAMMRACKS 4 port

1 kg lammracks

Salt, nymalen vitpeppar

Marinad:

1,5 msk hackad färsk rosmarin

1 stor klyfta riven vitlök

1 dl kallpressad ekologisk rapsolja

1 citron, yttersta skalet av den

½ tsk salt

 

1. Blanda marinaden och lägg den i dubbla påsar tillsammans med köttet och låt det marinera minst en timme.

 

2. Torka av köttet lätt och stek det i grillpanna någon minut på varje sida, det ska såklart inte vara genomstekt utan vara rosa, salta och peppra lite.

 

 

 Här var jag lite lat och tog en rätt som jag redan fått ett pris för 2010!

 

KROSSAD POTATIS MED CHEVRE OCH NÄSSLOR 4 portioner

700 g färskpotatis eller någon delikatesspotatis

1 liter nyplockade nässlor eller spenat

100 g chevré i bitar

50 g smör

2 äggulor

1 klyfta vitlök

1/3 tsk nyriven muskotnöt

knappt 1 tsk salt, nymald vitpeppar

 

  1. Sätt ugnen på 225°C. Skala potatisen eller skrubba den mycket väl och sjud den mjuk i lättsaltat vatten.

 

  1. Skölj nässlorna noga. Koka upp 1 l vatten med salt och förväll nässlorna 2 minuter. Fiska upp nässlorna, krama ur dem lätt och hacka dem ganska fint. Spara gärna nässelspadet till en soppa. Slå av vattnet på potatisen när den är mjuk och låt den svalna en aning.

 

  1. Blanda ned nässlor, smör, äggulor, ost i bitar och kryddor. Riv ner vitlöksklyftan och krossa allt med en slev/stor gaffel. Rör ned en skvimp av nässelspadet om potatisen känns för kompakt.

 

4.      Lägg upp moset  i en smord ugnsform/4 stora muffinsformar i muffinsplåt och gratinera i   8-10 min.så          ytan blir knorpig och får lite färg.

 

 

  

 

VINBÄRSSÅS 4 port

1 liten fänkål

2 schalottenlökar

1 klyfta vitlök

1 kvist rosmarin

1 msk muscovadosocker

2 dl Cono Sur Organic Cabernet Sauvignon/Carmenere

2 dl kraftig buljong/fond

½ dl koncentrerad svartvinbärssaft

2 msk smör+2 msk smör

10g mörk choklad

 Maizena+vatten

(salt, nymalen vitpeppar)

 

1.      Hacka fänkål, schalottenlök och vitlök, fräs det i smör i en par minuter.

        Tillsätt sockret och låt det fräsa på tills grönsakerna fått en ljusbrun färg.

 

2.      Tippa i vin, buljong och saft och låt allt koka tills hälften av vätskan är borta ca 30 min.

 

3.       Sila och pressa ur all vätska ur grönsakerna, koka upp och runda av med smör och choklad.

          Red av såsen så den bara blir simmig och smaka av med ev. kryddor.

 

 

 

LJUMMEN KÅLRABBISALLAD med körvel

200g kålrabbi

100g morot

Smör

Salt

1-2 msk hackad färsk körvel

 

1.       Skala rotsakerna och skiva dem tunt på mandolin, dela i breda strimlor.

2.       Fräs de i smöret väldigt snabbt i pannan, de ska ha spänsten kvar, salta lätt och vänd runt hackad körvel.

 

 

RÖDBETSCHIPS

2 färska ekologiska rödbetor

½ liter neutral olja

Salt

 

1.       Skala rödbetorna och skiva de tunt på mandolin.

2.       Hetta upp oljan och släpp ner rödbetsskivorna en i taget och fritera några minuter tills de är krispiga.

3.       Ta upp med hålslev och låt de rinna av på hushållspapper, salta.


Kommentarer
Postat av: Agnieszka

Den här middagen ser fantastisk ut! Jag älskar rödbetchips och blir supernyfiken på hur den krossade potatisen med Chevre och nässlor smakar. Måste testa.

Svar: Ja det blev inte tokigt alls och potatisen är en riktig hit tycker jag så testa gärna!
Karin Walker

2015-07-11 @ 14:43:29
URL: http://spotandtell.se/
Postat av: Sandras Matkrypin

Det ser väldigt gott ut! Vilket härligt recept och jag tror det passar finfint till vinet :) Mitt recept kommer i veckan, ska bli spännande när röstningen kommer igång sen :) Kram på dig!

Svar: Jag är ju ingen expert på vin men jag tyckte det passade, kram till dig och hoppas vi ses!
Karin Walker

2015-07-27 @ 13:12:03
URL: http://www.sandrasmatkrypin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0