Världens godaste sallad....just nu då!

 
 
 
 
 
Ja den här salladen, Panzanella som är en Italiensk tomat och brödsallad har jag snöat in på just nu. Fast jag gör som en vanlig grönsallad och plussar på med krispiga brödkrutonger, parmesanflisor och en citronvinegrett med lite vitlök i och det blir så himla gott!  Vinegrette eller vinägrette??
Den funkar alldeles utmärkt bara som den är eller toppad med en god salami/skinka eller som idag ett tillbehör till en köttbit! Ja man tar väl de grönsaker man har och gillar och idag blev det de här ....
 
 
PANZANELLA, Italiensk brödsallad
grönsalladsmix på påse
körsbärstomater
paprikor, gärna de små söta i olika färger
avokado
rödlök i strimlor
brödkrutonger, brödbitar stekta i smör och olja tills de är krispiga på ytan och lite mjuka i mitten
(ja jag vet att proffsen ska ha de genomhårda men jag gillar de bäst såhär ;-)
 
 
Citronvinegrett:
3 msk kallpressad rapsolja eller olivolja
saften av 1/2-1 citron
1 riven vitlöksklyfta
1/2 tsk socker
1 nypa salt
 
 
Blanda ihop och smaka dig fram med citronen, det ska smaka mer syra än olja.
Ringla över precis innan ni ska äta salladen annars blir den ledsen!
 
 
 
FLÄSKYTTERFILE med kryddsmör
Det här är inget kött jag köpt så många gånger eftersom jag inbillat mig att det är torrt och smaklöst och inte funkar så bra att steka i skivor.....jag hade alla fel på det där!
Jag stekte köttet i cm tjocka skivor i smör/olja, het panna, salt och nymalen peppar och det behövdes bara en kortis på varje sida och sedan fick det vila några minuter.
 
 
Kryddsmör:
100g mjukt smör
1 klyfta vitlök
2 soltorkade tomater i olja, finhackade
1 msk hackad rosmarin och oregano eller 1 tsk torkade örter
1 nypa salt
 
Rör ihop alla ingredienser och lägg smöret på en bit plastfolie och forma smöret till en korv som du lägger kallt och sedan skär i skivor.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0