Wok med kyckling och grönsaker

 
Idag var middagsplanen att steka saltsillfileér och göra löksås men då såg jag att det var en tävling på Instagram om en Asiatisk kokbok av Jennie Walldén som jag gärna vill ha så då fick sillen vänta!
Här ser ni vad som hamnade i min wok men här funkar det med alla grönsaker utom tomater tycker jag. Den där fänkålen kom med bara för att den låg i svalen och såg lite småtrött ut, brukar bara ha fänkål till fisk men den funkade fint i woken.
 
Efter en kväll igår med tunga "tröttmössan" på blev det en riktigt bra ledigdag idag med vila, solsken, milslång promenad med jogging de sista kilometrarna hem så nu är jag på banan igen! Nu blir det vila för jag blev inte riktigt klar med det..... ;-)
 
Ni glömmer väl inte mästerkocken ikväll?
 
KYCKLINGWOK 4 port
2 kycklingfileér
250g risnudlar eller liknande
2 morötter
2 nävar gröna bönor, frysta
1 paprika
1 dm purjolök
1 rödlök
1 liten fänkål
1 stor tumme ingefära
2 klyftor vitlök
1/2 chili eller 1 nypa chiliflakes
salt, peppar
olja till stekning
 
Woksås:
2 msk oystersås
2 msk fisksås
3 msk sweetchilisås
saften av 1 liten citron eller 2 lime
 
Topping: Jordnötter och koriander om du gillar det!
 
Rör först ihop woksåsen!
 
 
1. Strimla kycklingen, morötter, paprika, purjo, rödlök, fänkål.
 
 
2. Skala och hacka ingefära, vitlök och chili så fint du kan.
 
 
3. Fräs kycklingen hett och snabbt i olja och krydda med salt och peppar, lägg åt sidan.
 
 
4. Koka nudlarna enligt förpackningen och lägg sedan upp de på ett stort serveringsfat.
 
 
5. Woka nu grönsakerna, börja med morötterna som är hårdast och låt sedan de övriga grönsakerna wokas i omgångar och i sista svängen låter du ingefära, vitlök och chilihacket fräsa med.
 
 
6. Lägg grönsaker och kyckling på nudlarna och toppa med koriander och jordnötter.
 

Kommentarer
Postat av: Mårtensson kök

Ja tänk som middagsplanerna kan förändras, från salt sill till wook - häpp! Vi håller tummarna för ditt bidrag, så klart.
Kramar till dej

2015-03-15 @ 17:00:50
URL: http://martenssonskok.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0