Japchae, nudlar med grönsaker

 
 
 
 
 
 
Värsta stormen ute och jag är inne och slöar (och surar?), ok jag har varit ute och gått lite och planterat penseer men utöver det har det inte blivit mycket gjort idag. Laddar väl de omtalade batterierna.......
Den här rätten lagade jag för några dagar sedan och det blev riktigt gott, det är en enkel koreansk nudelrätt som kan ätas både varm och kall.
Såklart kan du woka kött eller kyckling och blanda med, bulgogi passar perfekt. ( då kan du halvera såsen till nudlarna eftersom köttet är kryddigt)
En chilisås till rätten är gott om man vill ha lite hetta och det finns en koreansk sådan, gochujang som jag skulle vilja smaka!
 
 
JAPCHAE 4 port
200g ris eller glasnudlar
1 liten purjolök eller några salladslökar
1 morot
1 paprika
champinjoner, ett tråg typ 200g
200g färsk bladspenat (hade bara hälften hemma;-)
 
SÅS
4 msk japansk soya
2 msk farinsocker
2 msk sesamolja
3-4 pressade vitlöksklyftor
svartpeppar
 
olja till stekning
2 msk rostade sesamfrön
 
 
1. Blanda först ihop såsen och rosta 2 msk sesamfrön i en torr stekpanna.
 
 
2. Strimla alla grönsaker fint, ja utom spenaten då ;-)
 
 
3. Koka nudlarna enligt förpackningen, spola dem i kallt vatten, lägg tillbaka de i kastrullen och blanda runt dem med det mesta av såsen.
 
 
4. Woka grönsakerna hett och snabbt i omgångar, allra sist och snabbast spenaten, lägg de allteftersom tillsammans med nudlarna.
 
 
5. Häll upp allt på ett stort serveringsfat, ringla över resten av såsen och strö över rostade sesamfrön.
 
 
6. Mumsa och njut!
 
 
Fick lite fikafrämmande nyss och då blev man piggare direkt, bättre än solsken liksom!
Synd att jag bara hade en misslyckad citronkladdkaka att bjuda på. Trodde inte att man kunde misslyckas och få en för kladdig kaka men jo`ru det fixar jag! Men det här receptet funkar alltid.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0