Vegetarisk lasagne

 
Det är ju inte så att jag inte har älgfärs i frysen.... men när Frida och Lewis önskar veggolasagne då får väl färsen frysa vidare bara! Dessutom var det ingen av oss som saknade köttet heller...jag pytsade i en liten förpackning röda linser och det kan man såklart öka på om man vill ha mera protein.
Jag vill inte ha alltför tjocka såser för allt blir krämigt ändå av stärkelsen från plattorna och jag gillar inte torra lasagner ;-)
Den här lasagnen blev väldigt tomatig och gillar du inte det så ta mera buljong och bara en fp tomater.
 
 
Har ni sett vilka vackra små rosetter!
Jag har läst att flera lagat dessa Flower Sprouts som är en blandning av brysselkål och grönkål och lyckan var stor när de fanns på Coop i Ånge!!
Jag älskar kål i alla former men gillar brysselkål sådär...... men de här var jättegoda med en lagom beska.
De fick fräsa mjukt och försiktigt i lite för mycket smör i ca 5 minuter och sedan en gnutta salt och riven parmesan på, kalas till lasagnen!
 
 
VEGETARISK LASAGNE 8-10 port (2 ugnsformar eller 1 stor)
400g torkade lasagneplattor
 
GRÖNSAKSSÅSEN
2 stora morötter
250-300g rotselleri
2 gula lökar
1 fp röda färdigkokta linser  (ca 300g)
2 klyftor vitlök
2 kartonger passerade tomater a´500g
1 vegetarisk buljongtärning
2 dl vatten
1 msk torkade örter, gärna en mix av basilika, timjan och oregano
salt och nymalen svartpeppar
3 msk olja till stekning
 
OSTSÅS
1 liter mjölk, gärna standard
maizena att reda av med
3 dl riven ost
salt och nymalen svartpeppar
 
TOPPING
3-4 dl riven ost
örtkrydda
 
 
Sätt ugnen på 175 grader!
 
1. Skala och dela rotsakerna i små fina tärningar, finhacka lök,  vitlök och fräs allt tillsammans med örtkryddorna i oljan några minuter.
 
 
2. Tippa i de övriga ingredienserna och låt såsen puttra i 10-15 minuter, späd med vatten så det inte blir en alltför tjock sås.
 
 
3. Koka under tiden upp mjölken under omröring, red av så den blir simmig, koka upp och tillsätt sedan ost och kryddor.
 
 
4. Smaka av båda såserna och krydda rejält!
 
 
5. Varva nu såser och plattor i ugnsformarna, börja och avsluta formen med sås, strö över ost och gratinera tills lasagnen fått färg och plattorna är mjuka! (30-40 min)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0