Tre röror till mina pitabröd

Vi ska äta pitabröd och kebabkött till middag idag och så här rörde jag ihop rörorna till det!



TOMATSÅS
1 burk körsbärstomater/krossade tomater
1 liten lök
1 grön chili
1 stor klyfta vitlök
2 msk olja
1 tsk spiskummin
1 tsk mald koriander
1 tsk chili&cacaokrydda
2 tsk honung
1 tsk salt

Fräs kryddor, lök och vitlök i oljan.
Tippa i tomaterna och låt allt puttra ihop tills du får den tjocklek du vill ha på såsen.
Den är god både varm och kall.



HUMMUS
1 kartong/burk kikärtor 380g
3 msk tahini
4 msk citronsaft
1/2 röd chili
1 klyfta vitlök
1 tsk malen spiskummin
1 dl olja
salt, peppar

Mixa allt i matberedare eller med stavmixer och tippa i lite vatten om du vill ha tunnare röra.
Om du inte har tahini så rosta 2-3 msk sesamfrön och blanda i istället.
Persilja eller något annat grönt blir fint i tycker jag för färgen är inte så lockande!




FETADIPP
2 dl turkyoghurt
50 g riven fetaost
salt, svartpeppar

Ja blanda ihop det där så har du en god röra!

Resten bloggar jag om efter maten!

Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

I tomatsåsen ser jag att du har lagt i chili & cacaokrydda. Jag har köpt denna krydda men inte provat ännu, men nu blir det säkert gjort.



Ha en fin söndag,

Nadja



PS! Dina pitabröd ser ljuvligt goda ut

2009-05-10 @ 09:20:26
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0