Mandeltårta med jordgubbar och lemoncurd




Här har det varit kak och tårtkalas i massor, först hade Värmlandssläktingarna bakat i en vecka tror jag och sedan fyllde både svärfar och brorsan år igår. Ni fattar, där rök min hälsosamma semester! Den här tårtan bjöd Karina på och den hade jag inte smakat tidigare och receptet kommer från en Buffétidning. Riktigt syrlig var den så den passar en citronälskare som mig!
MANDELTÅRTA MED JORDGUBBAR OCH LEMONCURD
300 g mandelmassa
1 ägg
2 äggvitor
1 1/2 dl lemon curd (köpt eller hemgjord)
1 l jordgubbar


1.Sätt ugnen på 175°.

2.Riv mandelmassa och rör ner ägg och äggvita.

3. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

2. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter och låt den svalna.

3. Lägg bottnen på ett tårtfat och bred på lemon curd.

4. Dela jordgubbarna och fördela dem över tårtan och servera med vispad grädde eller vaniljglass.


HEMGJORD LEMONCURD
2 citroner
2 äggulor
1 ägg
2 dl socker
vatten
100 g smör

1. Tvätta citronerna.

2. Riv skalet fint och pressa ut juicen.

3. Vispa äggulor, ägg och socker några minuter i en skål.

4. Ställ skålen i vattenbad (kastrull med hett vatten) och tillsätt citronskal och -juice.

5. Rör tills krämen tjocknat, ca 15 minuter.

6. Skär smör i bitar och klicka i dem under omrörning tills det smält.

7. Låt krämen svalna och förvara den i kylskåp.

Nu ska vi åka på middagsparty i Mycksjön hos Thomas och Erika. Badkläderna är packade och solen skiner men jag har ju knappt badat i år, värsta badkrukan.......


Kommentarer
Postat av: benny.s

skönt att du börjat skriva igen så man får några bra recept att tillgå så man slipper gå ner i vikt så mycket. ha ha

2010-07-28 @ 20:03:19
Postat av: Kerstin

Hej min vän och välkommen hem från semesterresan!



Här har det också blivit dåligt med badning i år trots att vattnet är varmt. Men än är det inte för sent att ändra på.



En liknande tårta gjorde jag förra sommaren och den blev ju jättegod. Den gjorde succé på min pappas "förfest" inför 90-årdagen.



Kanske vi hinner ses nåt nästa vecka????



Kram

2010-07-28 @ 22:25:16
URL: http://mindag-k.blogspot.com/
Postat av: Emmy

Denna tårtan är jättegod! Jag har även ätit den med grädden mellan lemon curden och bären.

2010-07-28 @ 22:57:05
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Anneli

Lemon curd är underbart, men hur många citroner skall det vara...?

2010-07-29 @ 08:55:08
Postat av: Malin

Mums säger jag, jag älskar mandelmassa och citron så det här känns som en hit. Hoppas du har haft en skön sommar, kram Malin

2010-07-29 @ 17:29:26
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Karin

Benny: Ha ha härligt! Tack snälla du, ja det är inte bra om du tappar en massa:)



Kerstin: Tack min vän, borta bra men hemma bäst! Vore kul och ses men det är lite tjockt just nu....



EMMY: Aha , det var fiffigt då är allt i ett!



ANNELI: Hoppsan det ska var två! Vad bra att du såg det!



Malin: Ja det passade finfint ihop. En väldigt skön sommar har jag haft men nu är det snart dags för jobb!

2010-07-30 @ 22:47:22
Postat av: Susie i köket

Både Lemon Curd och mazarinkaka är ju fantastikt gott, så jag kan tänka mig att det är en underbar kombination.

2010-08-01 @ 12:22:41
URL: http://susie-i-koket.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0