Citrusmarmelad och varma scones

Hur intelligensbefriat var det att dricka två stora baljor mocchakaffe seeeent?? Jag som inte ens kan sova om jag druckit för mycket grönt te eller coca cola sent på kvällen! Kanske jag får släppa det där med kaffeträning ett tag, nu när det börjar bli riktigt gott. Mitt kaffe består av 50% kaffe, 50% mjölkchoklad, grädde på toppen och helst lite riven mörk choklad, ni riktiga kaffedrickare skrattar väl nu?! Nu var det här natten mot morsdag och då fick det räcka med 3 timmars sömn för vem kliver inte upp när det knackar på sovrumsdörren och det luktar nybakade scones i huset och visst kände jag lukten av prinsesstårtan också....... 

Jo titta här vilken mumsig frukost jag fick av Frida, fina blommor av barnen och en present som kommer på lördag........
Middagen bjöd mamma på fast det skulle varit tvärtom!
Sillmacka till förrätt, härligt god sjömansbiff och en jordgubbstårta till efterrätt, inte illa va? 
(Kameran blev hemma, hade fullt upp att hålla mig vaken)





Jag gjorde en marmelad häromdagen av några citrusar som bara låg där och som jag visste inte skulle bli uppätna. Ta de citrusar du har, det räcker med bara apelsiner också. Precis nu kom jag på att Anna pratat om en smarrig marmelad med morötter i men det får bli en annan gång det.

CITRUSMARMELAD
3 apelsiner
1 citron
1 mandarin
1 lime
4 dl socker
2 dl vatten eller apelsinjuice

Tvätta frukterna och skala av det yttersta, inget av det vita.
Hacka skalen fint och dela fruktköttet i småbitar.
Lägg frukt, saft, skal (ta hälften av apelsinskalet om du inte vill ha så bitter marmelad) och socker i en kastrull och låt allt småputtra i ca 30 minuter.
När marmeladen börjar tjockna och se blank ut är den klar eller gör marmeladprovet.
(Häll lite av marmeladen på ett fat, låt kallna lite och dra med en sked igenom. Bildas det en gata som inte rinner ihop är marmeladen klar!)

SCONES FRÅN 7 SORTERS KAKOR
8 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk socker
3 tsk bakpulver
100 g smör
4 dl mjölk

Blanda allt det torra och fördela smöret i det (jag kör elvispen!)
Rör sedan ner mjölken och arbeta ihop allt till en deg.
Jag rullar ut en längd och delar den i 10 små bitar.
Grädda i 250° i 8-10 minuter.


Kommentarer
Postat av: Anna

Oj vad smarrigt det där ser ut! Hoppas på att få smaka marmeladen när jag kommer hem till helgen ;)

2010-06-01 @ 08:15:21
URL: http://ekologisktocheget.blogg.se/
Postat av: Nena

sicken harlig frukost!!!

Hahah jo haller nog med om att du far sluta dricka kaffe sa sent...jag tillhor den kategorien som kan dricka hur sent som helst men sommnar alltid:))

2010-06-01 @ 09:59:46
URL: http://www.paradiserecipe.com
Postat av: Therese

Himmel vad du har bloggat, marmelad, bullar och nickar igenkännande när det gäller abborren..

Visst är det så att man ibland skulle hejda sina expriment ibland men å andra sidan så har man ju blivit en erfarenhet rikare...

Själv så tycker jag att jag hinner ingenting..

Här äts det mest fil och yoghurt, barnen ha legat i magsjuka så dom ha inte velat ha så mycket annat..

Ha det gott, nu hoppas vi att solen fortsätter skina på oss..

Kram

Therese

Postat av: Hanna

Ååh vilken härlig frukost!! Scones är min favorit frukost, helt klart!!

2010-06-02 @ 11:19:58
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Karin

ANNA: Den finns kvar min skatt!



THERESE:Ja det måste ju bli några riktiga bottennapp mellan varven!Visst blir det sådär ibland att man äter lätt mat trots att vi är matälskare?! Hoppas familjen kryat på sig!

kram kram



HANNA: Ja det är nog min också!

2010-06-03 @ 20:55:10
Postat av: Karin

NENA: Hur kunde jag missa dig?!

Kanske jag kan träna upp mig och sova på kaffet? Måste vara en snabb grej att bli beroende av för jag tänker på mocchachino varje dag!

2010-06-03 @ 20:57:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0