Kyckling teriyaki

 
Det blev en helg med Japantema och det blev så kul så nästa helg ska jag tänka på något annat land och det lutar åt Italien. Tänk när man betat av de lätta länderna.......hmm då kanske jag är klar med de här påhitten!
Det har varit skönt med en hemmahelg, blev lite fönsterputsning och småfix både ute och inne. Nu ska jag gå och "mocka" i ugnen och hjälp vad den ser ut eller rättare sagt man ser inte in, all mat ser bränd ut liksom!
 
KYCKLING TERIYAKI 4 port
3 stora kycklingfileer i bitar
2 morötter
6-8 champinjoner
1 paprika
1 rödlök
2 salladslökar
färsk koriander
salt, peppar
olja till stekning
 
1. Stek kycklingbitarna, krydda och lägg åt sidan.
 
2. Skiva morötterna tunt och stek de och de andra grönsakerna snabbt och hett, krydda , blanda ner kycklingen, strö över salladslök och koriander.
 
Det finns färdiga teriyakisåser att köpa med har du tid och lust så koka en egen. Den här skulle koka i flera timmar men den blir god utan långkok också.
Egentligen ska väl såsen slås på kycklingen men jag gillar att den är vid sidan om.
 
 
TERIYAKISÅSEN, jag kollade på det här receptet  Eftersom mitt Mirin ändrat färg och jag inte hade något vitt vin eller sake så tog jag vatten istället + 1 msk vinäger och 2 msk socker och jag ville ha mera smak så jag pytsade i:
1 msk riven ingefära
1 liten klyfta vitlök
en gnutta chili, färsk eller torkad och jag redde av såsen med maizena så den blev simmig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0