Lakritspannacotta med hallon



Jag köpte ingen "Allahjärtanspresent" till mannen men jag har gjort en efterrätt som jag tror att han gillar!
Receptet tog jag hos Louise.
Nu ska vi smaka, omdöme kommer senare.....
 
 
 
LAKRITSPANNACOTTA  4 små glas
1 gelatinblad
2,5 dl grädde
1/2 dl socker, knappt
25 g mortlade lakritsalgodisar eller 1-2 tsk lakritspulver eller turkisk peppar
 
Topping
1 dl hallon
1 msk florsocker
choklad med lakritssmak, ljus eller mörk

 
1. Lägg gelatinbladet i blöt i rejält med kallt vatten i minst 5 minuter.
 
2. Koka upp grädde, socker och lakritspulver (mortlade godisar) i en kastrull, rör så att allt löser upp sig och låt det sedan koka upp.
 
3. Ta av kastrullen från värmen och låt lakritsgrädden svalna någon minut.
 
4. Krama ur allt vattnet från gelatinet, lägg ner det i grädden och låt det smälta ner.
    Rör om ordentligt så att gelatinet fördelas ordentligt.
 
5. Häll upp i fyra små glas och ställ dem i kylen för att stelna i minst tre timmar.
 
6. Mixa hallon och florsocker och toppa med den såsen och hackad choklad.
    Det funkar fint med hela hallon också!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0