Tjälknöl med viltsky, svampsås, smashed potatis, rotsellerisallad och whiskeylingon



 
 
Vem gillar inte tjälknöl? Köttet blir ju ljuvligt mört när det långlagas på låg temperatur och det funkar med många olika sorters kött men jag kör med älgkött!

 
TJÄLKNÖL
I 75° ugnsvärme stoppar du in den frusna steken på 1-1,5 kg i 10-12 timmar, vill ni som jag ha köttet rosa så  plocka ut köttet efter ca 9-11 Termometer funkar ju att sätta i efter några timmar om man vill ha exakt temperatur.
Saltlagen till köttet kokar inte jag upp utan rör bara ihop allt tills saltet löst sig och det är fritt fram för favoritkryddor:
1 dl salt
5 dl vatten
1-2 vitlöksklyftor
torkade eller färska örter
peppar (röd grön vit svart en mix eller den sort du gillar)

När köttet är klart så lägg det i dubbla plastpåsar,  slå i lagen och låt det ligga i 5 timmar ungefär.
 
 
 
 
 
Jag fick tips för flera år sedan om Whiskeylingon men först nu kom jag till skott (tack för tipset Jeanette Thid) när jag hade lingontema på förra helgens fest. När lingonen skulle sötas kom jag ihåg min granskottssirap som varit hyllvärmare ett tag......och det blev fint mot lingonen och whiskeyn.
 
 
WHISKEYLINGON
4 dl lingon
4 msk granskottssirap eller socker av något slag
2 msk whiskey
 
Rör ihop lingon, sirap och whiskey och låt det gärna stå en stund före servering.
 
 
 
 
Den här salladen hittade jag i Tommy Myllymäkis kokbok " Grönsaker, tillbehör och garnityr"
När vi åt den saknade jag lite sötma i dressingen så lite honung i ska det va tycker jag! ( ja jag vet att han är nästan bäst i världen på mat men smaken är olika ändå)
Boken är jättefin med bra tips på nya gröna små rätter.
 
 
ROTSELLERISALLAD
400g kokt rotselleri i kuber
100g babyspenat
100g gorgonzola, men jag tog cambozola
50g rostade valnötter
 
Dressing:
5 msk kallpressad rapsolja
2 msk sherryvinäger
1 msk honung
salt
 
 
1. Koka sellerin al dente och låt den kallna.
 
2. Bygg salladen och ringla över dressingen precis innan ni ska äta.
 
 
 
 
Det är visst en engelsk kvinna som hittat på den här rätten, det funkar fint om man har "kallpärer" med skal på över men det går lika bra med nykokta.
Och ja de ska inte se vackra ut utan riktigt tillknycklade!
 
SMASHED POTATIS
 
1. Lägg kokta potatisar på en plåt med rejält med olja och tryck till dem med handen eller med en potatisstöt.
 
2. Pensla på mycket smält smör, salta och kör de i ugnen tills de är krispiga och fått lite färg.
 
3. Blanda sedan krossad vitlök i smöret, pensla ytterligare och strö över riven ost med smak.
 
4. Kör sedan några minuter på grill tills osten smält och fått färg.
 
 
 
Här var det mycket krydderier hörrni men ta det ni har och lägg till det ni gillar, jag lovar att det blir gott ändå!
Psst jag hade inga köttslamsor så jag tog rökt sidfläsk istället och redde dessutom av skyn en gnutta med maizena annars var jag duktig och följde receptet! ( saknade dock en liten gnutta tomatpuré ja jag är hopplös!)
 
 VILTSKY MED 8 KRYDDOR a`la Tommy Myllymäki
1 gul lök, skivad
100g putsbitar från viltkött
1 krossat lagerblad
1 stjärnanis
4 krossade enbär
1 tsk korianderfrön
1 1/2 tsk malen ingefära
4 nejlikor
1 krm torkad rosmarin
1 tsk sishuanpeppar
matolja till stekning
6 tsk honung
1 msk balsamvinäger
2 dl rött vin
1 dl svarta vinbär
4 dl kalvfond
salt och nymald svartpeppar
1 msk smör
 
1. Stek lök, putsbitar och alla torkade mortlade kryddor i olja i kastrull på hög värme tills löken är gyllengul.
 
2. Tillsätt honung, vinäger och vin, koka ihop tills hälften återstår.
 
3. Tillsätt vinbär och fond, låt koka 10 minuter på medelvärme.
 
4. Sila genom finmaskig sil och låt såsen koka ihop tills den har god smak och ca 3,5-4 dl återstår.
 
5. Blanka av såsen genom att röra ned 1 msk smör vid servering.
 
 
 
 
 
SVAMPSÅS
1 liter svamp, trumpet, tratt, bland eller champinjoner
2 msk smör
3 dl grädde
2 tsk tomatpuré
1 svampbuljongtärning eller ngn annan typ av buljong/ fond
en skvimp soya
salt

1. Lägg den färska svampen i en varm panna och låt vätskan släppa och koka in.

2. Lägg sedan i smöret, stek svampen och krydda.

3. Tippa i grädde och låt det puttra ihop tillsammans med tomatpuré och soya.

4. Vill du ha tjockare sås så red med mjöl och mjölk.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0