Veggobiffar x 2

 
YIPPIE!!!! Min maträtt gick vidare i ConoSurs recepttävling och jag är så glad, STORT TACK till er som röstat! Det är tre recept som gått vidare och nu ska en kock laga dessa recept och den mat som matchar vinet bäst får åka till Paris (ja bloggaren åker såklart;-) och laga sin rätt där tillsammans med finalister från Irland, Kanada, USA, Japan och Chile. Här är rätterna från alla länder!  Gissa om det är spännande? Nu är jag ingen mästare på vin så ska det här gå vägen så får jag hoppas på massor av flax!
 
Om ni tror att jag blivit vegetarian så är svaret nej men det har blivit en del "gröna dagar" i köket och det är inte fel alls.
Zucchinibiffarna eller zucchinifritters som de kallas blev riktigt goda, receptet tog jag från COOP men jag la till harissapasta för att det skulle bli lite mera drag.
Mannen tyckte det var riktigt gott men det kan också hänga ihop med att vi åt pommes till ;-)
 
 
ZUCCHINIBIFFAR 4port
600g zucchini/squash
3 salladslökar eller 1 liten purjo
1 finhackad chili (smaka dig fram och börja med lite, sambal eller harissa funkar också att smaksätta med)
150g riven parmesan (jag tog lagrad prästost)
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 dl panko eller ströbröd
2 tsk torkad oregano
1 tsk salt
olja till stekning
 
Gott till: Servera gärna med orentaliskt bröd, ris eller bulgur, tomater, lök, tomatsalsa (typ tacosås) och en kall yoghurtsås med vitlök och mynta.
 
 
1. Riv zucchinin grovt och lägg den på en plåt/bricka. Strö över salt och låt stå en stund, krama sedan ur all vätska.
 
2. Hacka salladslöken fint, blanda zucchini med salladslök, chili, ost, ägg, mjöl, ströbröd, oregano och salt till
en jämn smet.
 

3. Värm olja i en stekpanna och klicka ut ca 12 biffar i omgångar och stek dem 3–4 min på varje sida.

 

 

 
 
 
De här små burgarna gjorde jag till ett bröllop i sommar och jag ska erkänna att jag var lite skeptisk till dessa men jag hade fel, de blev jättegoda.
Receptet hittade jag hos de glada skåningarna i Mårtenssons kök, titta in där för de lagar massor av gott!
 
 VEGGOBURGARE
1 paket Kidneybönor,  230 g
½ rödlök, finhackad
1 riven vitlök
2 tsk anchochili (hade ingen rökt chili så jag tog lite rökt paprika och sambal)
2 tsk spiskummin
2 tsk garam masala
1 tsk svartpeppar
1 tsk salt
2 tsk äppelcidervinäger eller vitvinsvinäger
1 dl hackad persilja
1 msk linfrön
½ msk fiberhusk
 

1. Skölj bönorna och låt dom rinna av och mosa dom lätt.
 

2. Fräs löken mjuk och tillsätt chili, spiskummin, garam masala och svartpeppar efter en stund så kryddorna får fräsa med och låt det svalna.
 

3. Blanda samman bönorna med lökröran och de övriga ingredienserna, forma till biffar och stek på svag värme på båda sidor.
 

4.Servera biffarna med hamburgerbröd, sallad, tomater, lök, vitlökssås eller de tillbehör du gillar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Kristina J

Åh, jättekul!!!! Fortsätter hålla tummarna för dej.

2015-09-19 @ 07:57:03
Postat av: Mårtenssons Kök

Vi säger än en gång GRATTIS!!!! Håller tummar och tår för dej och din rätt! Tänk så många länder det blivit i tävlingen, så kul.
Kul också att biffarna gick hem hos dej och bröllopsgästerna, tack för länken och för komplimangen som gör oss så glada:)

ha det gott,
kramar till dej!

2015-09-22 @ 16:56:18
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0