Bananpaj

När jag blev bjuden på den här pajen första gången så tackade jag nej! Ja visst låter det konstigt! Men Marie Winzell propsade på -Du kommer att tycka om den fast du inte älskar varma bananer jag lovar så smaka en bit så får du se!( läs den där meningen fort så stämmer det med verkligheten) Jag smakade och hon hade helt rätt, den var fantastiskt god. Nästa gång du har leopardbananer som är halvvägs i komposten så prova den här pajen Mmmmmmm...... du kommer inte att ångra dig!

3 mogna bananer
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
saften av 1/2 citron
riven ingefära, jag tog en knapp msk färsk men har du torkad så ta mindre
150 g kallt smör,( jag gillar x.trasaltat som ingen annan bakar på)

Sätt ugnen på 225°
Skiva bananerna och lägg dom i en ugns/pajform ca 25 cm diam.
Pressa över citron och riven ingefära.
Blanda mjöl och socker och strö över.
Riv smöret grovt och fördela jämt över bananerna.
Grädda i ca 20 minuter.
Ät den ljummen med grädde till!

Tips från mig är att du tar en en riktigt tät form så slipper brandvarnaren starta och ugnen skrika på rengöring.
Men nu struntar jag i det och går ut och krattar!
Bild kommer snart när jag fått blåsor i händerna.(Jag har ändrat liiite i receptet Marie, en störning jag har)

image79

Den blev helt underbart god, värt allt os i köket om jag säger så!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0