Chokladkolapaj, lätt efterrätt till nyår

Jag menar inte kalorilätt utan den var lätt att göra. Är det nyårsafton ska man väl inte räkna kalorier! Nu kom jag direkt att tänka på nyårslöften, har ni kommit på några? Hade en fundering på att försöka undvika glutamat i all mat men det blir svårt det när jag har buljong i så mycket mat och den enda glutamatfria fond jag köpt smakar apa! (sorry coop) Visst blir det egen buljong på ben och skrov ibland men den räcker inte så långt. Drar man på med mycket kryddor(utan E 621) så går det rätt bra ändå, man måste vänja sig bara. Ja sen ska man väl inte glömma "kommaigångmedmotionslöftet " heller.........
Vi ska på fest ikväll och den här pajen beställde värdinnan av mig och receptet hittade hon i Allers.

KOLAPAJ
3 dl vetemjöl
1 msk socker                                                                                           
125g smör
1 äggula
1 msk kallt vatten
FYLLNING
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl farinsocker
1,5 dl ljus sirap
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
125g smör

1. Hacka ihop mjöl, socker och smör till en smulig massa. Tippa i äggulan och vattnet och arbeta snabbt ihop en deg(jag kör med degkrokar och elvisp lat som jag är).

2.Tryck ut degen i en form(26 cm) och ställ den kallt i ca 30 min.

3. Ställ ugnen på 225°

4. Fäst en folieremsa runt degkanten så att den inte glider ner(det här hoppade jag över men gör som du vågar).
Grädda i 10 minuter. Ta ut och låt skalet kallna.

5. Mät upp alla ingredienser till fyllningen utom smöret och koka ihop det  i ca 12 minuter(min fick koka mycket längre eftersom jag har stora problem att mäta upp saker)

6. Gör kulprov i kallt vatten och när du kan rulla smeten till en mjuk liten kula  klickar du i smöret. Rör smeten blank och slät.

7. Lägg kolasmeten i pajskalet och låt allt stelna minst 2 timmar.

8. Vispad grädde ska det vara till!

JORDNÖTSKAKAN längst bak ska ha hackade nötter på toppen och receptet finns under Sött och Gott
HALLONKAKAN till vänster som kvällens värd beställt ska få lite florsocker på sig! Det receptet finns också på bloggen under Sött och Gott



ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR önskar jag alla läsare!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Gott nytt år till dig också!

2008-12-31 @ 17:16:22
URL: http://rebeccaskitchen.se
Postat av: Kryddburken

Gott Nytt År Bästaste Karin!! Massor med nyåraskramar från Öland!

2008-12-31 @ 23:34:43
URL: http://kryddburken.se
Postat av: KarinW

Tack snälla snälla Linda. Hoppas du får ett toppenår!

Kramar Karin

2009-01-02 @ 11:59:15
Postat av: Rebecca

Hallonkakan såg underbar ut! Ska kolla in receptet nu ;D

2009-01-11 @ 19:36:45
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0