Kyckling med citronsås

Hoppas att ni alla haft en mysig första advent med ljus och mumsigheter!
Det här åt vi idag och det är mat som jag gillat i hela mitt liv.
Mamma kokade alltid kycklingen, rensade den och serverade den i buljongen,det blir snäppet godare.
Ärter majs och paprika älskar jag bara en gång(lite ljug blev det nu) och det är blandat i riset till kycklingen och den här syrliga såsen.
Yummie!

 KYCKLINGEN 3-4 port
3 kycklingklubbor
0,5 dl citronolja
0,5 dl citronsaft
2 tsk hackad rosmarin eller någon annan torkad örtkrydda
salt, peppar

Dela klubborna i bitar och lägg dom med marinaden i en påse.
Helst över natten men någon timme är också ok.
Lägg kucklan i en ugnsform, slå marinaden över, salta och peppra.
Låt den gå i 175°i ca 25 minuter.
Späd med en gnutta vatten i formen så du får en god buljong.
Dra sedan på grillen på högsta heat i 5-10 minuter så skinnet blir krispigt och  brandvarnaren testad!

CITRONSÅS
2 msk smör
2-3 msk mjöl
2,5 dl mjölk
1,5 dl buljong från kycklingen
0,5 dl citronsaft
rivet skal från citronen
en gnutta honung/nypa socker
salt, peppar


Bilden ljuger också för det är godast om man dränker riset i såsen ch jag var lite snål med grönsakerna i riset

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag fick också detta som liten... gud så gott. Tyvärr går inte citronsås hem hos maken! Hrmf!

2008-12-01 @ 20:53:17
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: Karin

Malin: Vad kul, ja inte att mannen inte gillar det utan att du gillar det. Laga till dig själv vettja fast sällskap är ju halva kryddan.....

2008-12-01 @ 20:58:18
Postat av: Sven-Gunnar

Vad hungrig jag blev nu när jag råkade titta in på din blogg. Måste erkänna att jag slarvade med maten idag, shopade lite i stan och då blev det en snabbis på macdonals, och då är man ju hungrig igen efter en timma. Mmm får se vad kylen bjuder på! ses

2008-12-01 @ 23:50:32
Postat av: carolina

mums! citronsåsen låter god!

2008-12-02 @ 00:04:40
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: KarinW

Sven-Gunnar jag har inga problem med Donkenmat(mitt problem är hellre att jag gillar ALL mat)fast man blir konstigt mätt, det kan jag hålla med om.

Jag ska shoppa imorgon men det blir i en mindre modell av stad, Sundsvall!

Anna jobbar på ett cafe i wellington, titta in på hennes blogg http://walkerr.blogg.se/ om du vill.

Tittade nyss in hos Daniel Roos och visst är det såna konstverk du håller på med?

Ha det bra/Karin

2008-12-02 @ 23:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0