Parisare och mandelflarn

Några julkakor måste jag väl baka ändå och jag börjar med mina julfavoriter som jag bara gör till jul.
Parisarna tar lite tid att kavla eftersom jag och kaveln inte går så bra ihop. Det är perfekt att göra de här två samtidigt för det tar en väldans tid när mandelflarnen ska kallna i plättlaggen och då kan man grädda parisarna.
Låna en extra plättlagg av grannen om du kan!

PARISARE ca 32 dubbla
7,5 dl vetemjöl
300g smör
3 msk vatten
strösocker till kavling
SMÖRKRÄM
200g smör
3,5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 äggulor

Veva ihop mjukt smör och mjöl (jag är bekväm och tar elvispen)
Tippa i vattnet och knåda ihop en smidig deg.
Ta mera vatten om det behövs, lägg degen kallt en stund.
Kavla ut degen till en 3 mm tjock kaka och ta ut rundlar.
Jag tar ett litet snapsglas som mått och sedan kavlar jag de små rundlarna i socker med kruskavel.
Vill du ha riktigt stora kakor tar du såklart ett större glas.
Grädda i 225° i 8-10 minuter
Rör ihop smörkrämen och bred på kakorna när de är kalla.


MANDELFLARN ca 65 st.
200g mandel
2 dl socker
200g smör
4 msk vetemjöl
2 msk mjölk
2 msk sirap
4 droppar bittermandelolja

Skålla och hacka mandeln (jag körde i matberedaren med skalen på idag, lazy me!)
Blanda  alla ingredienserna i en kastrull och låt smeten sjuda.
Värm en plättlagg.
Klicka en dryg tsk i varje rundel och grädda i 175 ° tills de är gyllenbruna.
Låt de svalna i laggen innan du pillrar löst kakorna.
Lägg de på hushållspapper så de får "fetta" av sig lite.
Recepten är från Sju sorters kakor fast jag dubblat  det ena och tripplat det andra. 

Jag har en drömjulkaka som jag varken sett eller gjort (har ett svagt minne från Österrike när jag var liten om något liknande, måste fråga mamma om hon minns) Dubbla mandelflarn med smörkräm doppade till hälften i mörk choklad....visst låter det smaskigt och den julen skulle jag bara göra EN ENDA SORT!

TÄVLING HOS SOLAN!


Den här boken kan man vinna om man har tur, titta in här så får ni se!

Kommentarer
Postat av: Jennie

Åh så gott med mandelflarn! :-)

2008-12-12 @ 22:11:28
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Annika

jag gör alltid en chokladsmörkräm + att jag doppar dom till hälften i choklad.Min Mor gjorde alltid det och det var så gott.

2008-12-13 @ 13:00:00
Postat av: mimmismat

Parisare det var en favoritkaka som jag hade som barn. Men den åt jag på ute på kondis med mamma.

2008-12-13 @ 16:35:38
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Karin

Annika då har jag inte bara drömt om de kakorna , de finns!



Mimmi jag gör de inte så stora som dom som finns på kondis för då orkar man inga flera sorter!

2008-12-13 @ 20:26:36
Postat av: yvonne pira

Mamma bakade såna här ibland plus mycket annat fint.

2009-02-23 @ 15:39:35
Postat av: Angelina

Sånna flarn finns här på ett konditori där jag bor :) Mina favoriter ;D försöker hitta ett recept nu

2009-08-02 @ 13:35:16
Postat av: Catin

Hej karin!



Sitter här i Riga och letar efter recept på pappa karl-eriks favoritkakor, parisare. Och de första recept jag får upp är ifrån dig, helt otroligt. De kommer hit till oss i Riga för att fira Jul. Hoppas att allt är bra med dig och familjen! Kramar från Catrin

2009-12-11 @ 22:19:17
Postat av: Karin

Hej Catrin!

Vad kul att du hittat till mig! Parisare är en av mina favoriter också men jag bakar dom bara till jul fast i år hoppar jag det mesta julstöket för vi ska åka till Anna på Nya Zeeland. Vad kul att mamma och pappa kommer till er. Häftigt att både du och Eva drog utomlands, själv blev det 5 km men jag har det jättebra ändå. Hoppas ni får en riktigt mysig jul hela familjen, kram Karin

2009-12-12 @ 15:22:53
Postat av: yvonne pira

mamma gjorde parisare sandvich stora underbara

2011-11-09 @ 14:35:12
Postat av: yvonne pira

jag har ett annat resept på dom här som min mamma gjorde

2011-11-09 @ 15:14:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0