Bullbak!

Idag när jag kom hem från jobbet som ett blötdjur (ja det blir lätt så när man cyklar i regn) fick jag lust att baka lite.
Jag kan aldrig bestämma i förväg när det blir baktime så gissa hur ofta det tar slut på typiska baksaker?
Sista mjölken rök men vi får dricka något annat till middagen.
Mannen skär sallad till middag nu, det blir gott det. Jag ockuperar oftast köket men nu klev jag åt sidan.

Igår läste jag hos Kryddburken att hon bakat Världens godaste bullar så dom ville jag prova.
 Men mina blev tyvärr inte lika snygga. Testade att "byxa" bullarna men jag var inte så värst bra på det så det fick bli de vanliga snurrorna. Jag fyllde mina med vanilj och kardemumma för jag hade varken mandel eller massa.
Degen blev frasigare på något sätt när man inte smälte margarinet.
 Klart gott! Jag ska göra dom igen!


Jag fick höra talas om att Nilla på Vallen bakar jättegoda långpannebullar.
 Hon lovade mig att jag fick lägga ut receptet och jag kan lova att de är jättegoda!

Nillas bullkaka

Degen:

150g smält smör/margarin
5dl mjölk
1paket jäst
1 dl socker
1 ägg
11 dl mjöl
1/2 tsk salt

Fyllning:

150g smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100g philadelfiaost

Rör ihop fyllningen.
Smörj och mjöla en långpanna.
Sätt ugnen på 200-225 grader

Smält smöret och tippa i mjölken(37 grader)
Rör ut jästen i lite av vätskan.
Blanda i  det övriga till en slät och lös deg.
Tippa degen i pannan och bred ut den.
Klicka på fyllningen och tryck till lite med fingret
Jäs bullkakan i 30 minuter.
Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i 15 minuter.

Klicka på bilden!





Kommentarer
Postat av: maria

mmuums , ser gott ut :D

2008-07-01 @ 03:19:23
URL: http://mariiak.blogg.se/
Postat av: annamaria

Åh vad sugen jag blir nu! De blir jätte-fina!!

2008-07-01 @ 12:25:53
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: Karin

Bullkakan var superlätt och god. Gillar man krämbullar så älskar man den! Söt blev den så man kan nog dra ner på sockret om man är på det humöret

2008-07-01 @ 13:34:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0