Sötsur kycklinggryta

Det var riktigt längesedan jag gjorde något sötsurt.
 Jag hittade 3 hg färdigstekt kyckling i frysen och grönsakerna som den fick sällskap med var det som fanns i skåpen kan man säga.
 Ta den kaninmat du har hemma bara. Majs,morötter och lök hade varit gott i. Har du inte lime eller citron så blir det gott med vinäger också men då ska det vara mindre mängd. Ja jag har mätt, skrivit och smakat på såsen så många gånger att på slutet visste jag knappt vad det var för smaker jag ville ha fram.
 Klicka på bilden om du vill!

Min sötsura kyckling

3 hg kycklingfile
2 hg färska champinjoner                                                                                                                                                                                                                
1 röd paprika
2 dm purjolök
1 liten burk bambuskott
2 vitlöksklyftor
(1/2 chili )
1/2 kruka koriander
olja till stekning

såsen:
4 dl vatten
4 tsk maizenamjöl
1,5 msk socker
1/2 dl lime/citronsaft
2 msk tomatpure
2 msk ketchup
2 msk teriyakisås
2 msk soya
1 tsk salt

Strimla kycklingen och stek den.
Skiva svampen och strimla paprika och purjo.
Riv vitlöken.
Stek först champinjonerna och skotten.
Tippa sedan i resten och fräs allt tillsammans.
Salta och peppra lite.
Lägg över allt i en gryta(inte gjutjärn)

Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en bunke och slå det över grytan.
Låt det puttra någon minut.
Smaka av nu så det blir precis så sötsurt som du vill ha det.
Strö i hackad koriander och ät grytan med ris eller nudlar.


Man blir glad för olika saker och nyss blev jag jätteglad när mannen kom hem med en ny fin stekpanna till mig.
Vissa skulle kanske kraxa något om att vaddå stekpanna, hur personligt är det då? Men det struntar jag i vettni, matstörd som jag är så tänker jag mest på om jag ska vänta ända tills i morgon och testa den eller.......


Kommentarer
Postat av: Marias Kakburk

Tack snälla du:)!

2008-06-25 @ 23:00:43
URL: http://mariaskakburk.blogg.se/
Postat av: maria

du, ja skulle verkligen uppskatta om du läste första inlägget på min blgg och skriva vad du känner :)

2008-06-26 @ 01:46:15
URL: http://mariiak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0