Mandelkubb



Jag frestar väl inte så många med den här middagen men jag råkar älska blodpudding!
Tänk tunt blodbröd, knaperstekt fläsk och vitsås det har inte jag ätit på hur många år som helst. Kanske jag ska säga det till min lilla mamma så är nog den middagen fixad? Blodmat gillar jag men inte så mycket så jag vill ta reda på blodet som svärmor gör och gräddar blodpannkaka av! (sorry idag är jag ingen aptitiretare!)



Kubb och riktigt kall mjölk det är sommar det nej förresten det passar mig året runt.
Barndomsminne så det smäller om det för mamma gjorde ofta kubb när jag var liten.Jag glömmer aldrig när jag skulle överraska mamma med kaffe och kakor när hon kom hem från jobbet. Jag gick i 3.an och gjorde gaffelkakor med havresmak och Karl den XV kringlor, kringlorna fick jag slita med men stolt som en tupp var jag! Recepten hittade jag i Sju sorters kakor och därifrån kommer det här kubbreceptet också.

Mandelkubbar ca 20 st
100g smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
2 dl gräddfil eller filmjölk
5 dl vetemjöl
2 tsk hjorthornsalt
6-8 droppar bittermandelolja eller 10-15 bittermandlar
pärlsocker och ev mandel till garnering

Rör smör och socker fluffigt.
Tippa sedan i resten och rör till en slät smet.
Klicka ut på plåt och strö pärlsocker över.
Grädda i 200-225° i ca 15 minuter.

Japp nu har kubben kallnat så nu ska jag provsmaka en med lite mjölk till och läsa World Food Café ( Carolyn&Chris Caldicott), en finfin kokbok som jag lånat. Det är bara vegetariska recept i den så kanske det blir "kaninmat" innan veckan är slut!
Trackback
RSS 2.0