Hembea vs köpbea

Snart ska vi äta en toksen middag här men vad gör man inte när Lisa kommer hem på blixtvisit. Vi ska äta klyftpotatis, snabbstekta köttskivor, salsa, sallad och beasås. Det var inte det jag tänkte laga idag men jag vet vad Lisa gillar!
Vilken sås tror ni vinner smaktävlingen? Min hemsvängda bea eller Knorrs extrakryddade? Jag vet redan....

Beasås
1 miniliten lök
3 msk vinäger
1/2 dl vatten
persiljekvist
8 vitpepparkorn
3 äggulor
1 msk grädde
200g smör
salt, cayenne, citronsaft
dragon i vinäger, torkad eller färsk

Koka upp vatten i en kastrull till vattenbad.
Smält smöret och håll det varmt.
Lägg lök, vinäger, vatten, pepparkorn, persilja och lite torkad dragon i en liten kastrull och koka tills två matskedar vätska återstår och sila.
Vispa äggulor, grädde och den silade vätskan i en kastrull.
Sätt ner kastrullen i vattenbad och fortsätt vispa rejält tills det tjocknar.
Tag kastrullen från värmen och vispa i smöret lite åt gången och under kraftig vispning.
Tag inte med den grumliga bottensatsen i smöret.
Smaka av såsen med hackad dragon, ev. pressad citron en gnutta cayennpeppar och salt. 


 
Varför syns inte min dragon? Den finns där jag lovar!


Nu har vi ätit, (fast efterrätten är kvar) landat i soffan och kollar in parlamentet.
Såsduellen är avslutad och till min stora förvåning så vann hembean med 4-1 och det trodde jag aldrig!
Den förlorade en röst på att den var något smaklös men det fattades inte salt och inte syra så vi kom fram till att det nog var glutamat som man tyvärr är van. Någon som har något bra tips på kryddning utan E621?


Kommentarer
Postat av: Nette (kardemumma Gumman)

Oj vad mycket gott du kommit med!! Älskar bearnaisesås, din såg ju tokgod ut! :)

2009-03-01 @ 20:36:38
URL: http://kardemummagumma.wordpress.com
Postat av: Anna

Oj, vad duktig du är som gör egen bea-sås!! Det är ju skitsvårt ju!! Jag tycker inte riktigt om b-sås, men när jag ser bilden på eran mat så blir jag faktiskt sugen på det!! :) Hoppas allt är bra med dig annars!

2009-03-01 @ 21:04:39
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: annamaria

Visst är det gottigt! jag gjorde också bea i går till dubbelpanerade schnitzlar. Oj vad mätt man blir.

2009-03-01 @ 21:08:12
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: carolina

eftersom jag inte gillar bearnies-sås passar jag på att kommentera klyftpotatisarna: dom ser sjukt goda ut!!

2009-03-01 @ 21:46:25
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Fru S

Nu, efter att jag har fick inspiration från dej, gör jag endast egen.

Och sen är den extrakryddade på påse inte alls god...

PS, köpte hemlige kocken på bokrean. Har kastat ut all E621 sen ett tag tillbaka. Kollade aromaten och den har just denna tillsats som nr 2 i sin innehållsförteckning, efter salt. Hua...

2009-03-01 @ 21:59:07
URL: http://4ifamiljen.blogspot.com
Postat av: KarinW

Nette den blev inte så tokig!



Anna det är inte alls svårt, peppar peppar inte skurit sig än!Bara fint med mig tack!



Annamaria: Schnitzlar lät gott det! Mina blir inte så goda, mamma brukar bjuda mig på schnitzel!



Carolina potatisarna var helt ok Det blir gott att ta med skalet tycker jag när det är fina pärer alltså!



FruS: Varför är inte jag lika duktig, försöker hålla koll fast jag är en buljongfreak. Ska köpa hans böcker jag också!

2009-03-02 @ 07:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0