Greksallad och gravad lax?

Det var ju en konstig blandning det här men ibland bara blir det i mitt kök så när potatisen kokade och jag såg ätklara tomater i fönstret då försvann matmatchingen. Jag bjöd mamma på middag idag och jag vet att det här är mat som hon älskar och allt kan väl inte passa ihop jämt?
Vi åt ju i alla fall salladen först och laxen sen......




Nu börjar jag att skörda mina tomater!?
Några plantor fick flytta in när det blev för kallt (och jobbigt för fläkten i växthuset) eftersom det är busktomater och jag har dom i stora krukor. Jag måste nog plan(t)era lite bättre till nästa år och trolla fram mera sol också!
Tiny Tim och apelsintomater passade finfint i salladen tillsammans med fetaost, rödlök, kalamataoliver, olivolja, vinäger, salt och peppar. Snabbaste brödet blev det när jag snedskar baguetter (som ska gräddas i ugn ni vet )och stekte dom i smör och kryddade med timjansalt, mums tyckte vi som inte har så höga brödkrav.



Laxen gravade jag igår eftersom det blev en bit över från middagen då. Jag gillar den efter bara 1 dygns gravning men det blir ju mera smak och mindre råkänsla om man lugnar sig ett dygn till.

Gravad lax
5 hg laxfilé
2 msk salt
2 msk socker (eller 4 msk om du följer min mammas recept)
vitpeppar
hackad dill

Blanda socker, salt och vitpeppar och strö det på laxsidan.
Strö på dill och lägg firren i en form med köttsidan neråt och gärna med en tyngd på.
Låt den gravas kallt i ja vi säger väl 2 dygn då.

Gravlaxsås 3 port
2,5 msk senap
1 msk socker
1 msk vinäger
3/4 dl neutral olja
2 msk hackad dill

Låt allt vara rumstempererat.
Blanda allt utom oljan.
Droppa sakta i oljan och vispa hela tiden helst med elvisp.
Strö i dillen och smaka av.



Mamma och jag åkte till kyrkan på minnesgudstjänst i kväll och det var så fint med massor av ljus och så fin sång, Camilla Kastberg sjöng helt fantastiskt. Jag lyssnade inte så mycket på prästen utan det blev såklart pappa jag tänkte på hela tiden och hur tiden bara rusar fram och livet likaså. Jag lekte ute med småkusinerna idag och vi gick till bäcken som var mina barns favoritställe när de var små men inte ens bäckar i skogen är sig lika.....






Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!

Sorry att jag inte hort av mig pa saaa lange!

Sag mkt gott ut med sallad, ett det ar en blandning gor ju ingenting! :)

Jag har startat en ny blogg!! Addressen ar har ovanfor.. check it out!

Har inte skrivit sa mkt annu men det kommer.. haller pa att researcha.. hihi

Pusssss

2009-11-01 @ 03:04:31
URL: http://nutritionandfoodfacts.blogspot.com/
Postat av: Anonym

http://nutritionandfoodfacts.blogspot.com/

2009-11-01 @ 03:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0