Älgrullader med pressad potatis




Wiehoo! Nu har Anna kommit hem och vi mötte henne vid tåget i eftermiddag. Syskonens plan var roliga partyhattar och tutor men dom "frös inne" och det kanske var lika bra det. Svärmor bjöd på välkommenhemmiddag och det var helt fantastiskt goda rullader som bara smälte i munnen. Jag har alltid lagt i ansjovis och lök i mina rullader men det har var snäppet godare!

Älgrullader 4 port
8-10 skivor innanlår eller annan stekbit
2 msk dijonsenap
2 rödlökar
2 saltgurkor
2 äpplen
8-10 skivor rimmat fläsk eller bacon
smör till stekning
3 dl viltfond
1 dl äppeljuice
1/2 dl ansjovisspad
vatten
3 dl grädde
1/2 tsk krossade enbär
salt och peppar

Stek löken i bitar.
Platta till köttet, krydda och lägg på senap, hackad lök, rivet äpple, gurka i småbitar och fläsket/baconet.
Rulla ihop till rullar och fäst med en tandpetare i varje.
Bryn rulladerna i smöret och lägg dom i en gryta.
Slå över fond, juice, ansjovisspad och vatten så det täcker köttet..
Låt allt puttra i 30-50 minuter tills köttet är mört.
Ta upp köttet och ta bort tandpetarna.
Tippa i grädden, låt såsen koka ihop och smaka av med kryddor
Red av såsen om du vill ha den tjockare.
Lägg tillbaka rulladerrna i såsen och servera med pressad potatis, kokta grönsaker och gelé.


Nu har Anna och Frida laddat upp med godis och en Beckfilm, det är dags för onsdagsmyyyyyys!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Karin!

Men så roligt att ni har fått hem Anna! Och vilken härlig välkomstmiddag!

Det vattnas i munnen när man tittar på bilden.

Ha det bra!

Kram/Ruth

2010-02-24 @ 21:13:41
Postat av: mimmismat

Då får ni ha ett trevligt onsdagsmyyys på er. Kan tänka mig att rulladerna smakade gott, vilken smarrig fyllning.



Mitt i veckan hälsning/ Mimmi

2010-02-24 @ 21:34:34
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Charlotte

Älgrullader ser mycket gott ut! Kan tänka mig att det även var det :)

2010-02-25 @ 09:54:51
URL: http://vinomat.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh va härligt att få hem "ungen" vilken lycka ! Min Frida åkte till Åre igen efter att ha varit "nära " mig sen jul. Det känns sorgligt , ja du ser hur vi har . Ha det riktigt bra .Kram Ims

2010-02-25 @ 18:12:45
Postat av: Helena Ljunggren

Älg är något som jag inte är bortskämd med, det är inte många gånger jag har ätit det. Det ser verkligen kanon ut!

2010-02-25 @ 20:26:42
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Vilka goda rullader. Jag hade älg hos mig igår, Älgfärsbiffar med Blåbärsgräddsås. Det blev också en höjdare :)

Ha en skön söndag./ Birgitta

2010-02-28 @ 09:22:38
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0