Blåbärspaj och äppelpaj med mycket deg och smul!



Ungdomarna är hemma i helgen och jag har gjort två pajer till efterrätt. Det här receptet är perfekt tycker jag och det är bara till att stoppa ner de bär man har. Nu har jag dängt alla på kort här (7:an mitt favoritspel, mest tur och mindre med tänk och strategi)
Förlorarna dukar fram och kokar kaffe just nu! 

Botten och smul
500 g smör
13 dl vetemjöl
3 dl socker
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver

Blanda allt det torra, smält smöret och slå det över och rör ihop till en smet.
Jag kör med elvisp och degkrokar!

Blåbärspajen
1/4 av degen att trycka ut till botten
1/4 av degen till smul på toppen
6 dl blåbär
2 tsk maizena eller potatismjöl
2 msk socker eller sirap


Äppelpajen
1/4 av degen att trycka ut till botten
1/4 av degen till smul på toppen
400 g äppelbitar
1 msk socker eller sirap

Jag gräddade båda pajerna samtidigt i 175 graders varmluftsugn i ca 30 minuter

Paj är en underskattad efterrätt sa Lisa!
Jag håller med men det är lätt att ledsna på paj om man gör det för ofta men nu var det längesen i det här huset.

Kommentarer
Postat av: Emma

Gud vad gott med paj!

Varenda gång det vankas fika hos mig "glömmer" jag bort paj tyvärr, trots att det är så gott.



Jo, jag längtar tillbaka till NZ, har tänkt på det väldigt ofta den senaste tiden, alla jag träffade och så.

Hoppas du har en bra helg!



kram Emma

2010-01-30 @ 21:39:26
URL: http://newbiecooking.wordpress.com
Postat av: Anonym

Välkommen hem igen. Måste ta sin tid att komma in i gamla vanor igen.



Pajtime och kortspel, inget kan gå fel ju!

2010-01-30 @ 21:44:02
Postat av: mimmismat

Välkommen tillbaka till bloggvärlden och kalla Sverige!

Jag ställer gärna upp och smakar en bit av dina pajer. ;)



Värmlandshälsningar/ Mimmi

2010-01-31 @ 19:05:20
URL: http://mimmismat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0