Åhh massa fricadelli

Nu var det inte likt Lady och Lufsen på något mer sätt i mitt kök, vi åt på varsin tallrik utan kypare och kökschef!Jag hittade det här receptet hos Emma bara ändrat en gnutta, och jag gillade det skarp men mannen saknade stekytan (maillardreaktionen lilla gubben!) på lilla köttbullen men vi slapp stekos i köket och såsen var helt super!
Kolla in Emmas bilder!

FRIKADELLER
500 g blandfärs
1,5 dl creme fraiche
2 msk hackad färsk koriander
2 tsk spiskummin
1/2 chili
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar

Blanda ihop allt, smaka av och rulla små köttbullar. 

TOMATSÅSEN
400g krossade tomater
1 1/2 dl creme fraiche
1 klyfta vitlök
1 msk balsamvinäger
1 fp fond du chef hönsbuljong
1dl vatten
1 msk olivolja
peppar
några nypor socker
färsk basilika eller koriander

Riv vitlöken och fräs den i oljan.
Tippa i det övriga och låt såsen koka ihop.
Lägg i köttbullarna och låt de koka några minuter bara, kolla så dom är genomstekta.

Jag kokade pasta till men både ris och potatis skulle gått lika bra.
Fuskparmesan, Grana Padano flisade vi över!


Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Lady & Lufsen-middagar är både mysiga på nåt sätt & himla goda! Frikadeller och spagetti älskar barnen här hemma, men de heter ju givetvis "Lady & Lufsen-mat" inget annat! ;-)

2010-05-04 @ 21:55:44
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Emma (Newbiecooking)

Åh, vad kul att du gillade dem! :)



2010-05-04 @ 23:25:31
URL: http://newbiecooking.wordpress.com
Postat av: Malin.T

Visst är det perfekt att inte behöva steka? Jag brukar numera tillaga mina köttbullar på en plåt i ugnen, ingen stekos och ändå blir det "stekyta", kanske nått för maken ;-)?

Receptet lät gott, förutom koriander, vet inte varför men tycker verkligen inte om den kryddan, framför allt inte färsk.

2010-05-05 @ 08:05:57
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Anna Walker

Mums vad gott det ser ut!! Kan inte du svänga ihop lite såna som vi får ta med till tänndalen? ;)

2010-05-05 @ 12:28:17
URL: http://ekologisktocheget.blogg.se/
Postat av: Karin

KRYDDBURKEN: Ja jag håller med, tror att vi vuxna älskar typisk barnmat lika mycket som barnen!



EMMA:Japp jag tackar för tips!



MALIN T:Ja ugn är kanon det, koriander verkar de flesta älska eller hata som det verkar jag ÄLSKAR!



ANNA WALKER: Tror du att de andra ungdommarna gillar dom, tveksamt!Men om du vill äta som du brukar(nyttigt) så kan du få jobbigt den där helgen.

2010-05-05 @ 20:25:57
Postat av: tina

Det blir alltid lika glad av att titta in hos dig, det är så hemtrevligt gott här! :-D

2010-05-06 @ 09:32:54
URL: http://www.pickipicki.se
Postat av: Nena

ser riktigt smaskigt ut, ska se till att prova receptet for jag har aldrig lagat det pa det har viset!

Kramar:)

2010-05-06 @ 12:51:27
URL: http://paradiserecipe.com
Postat av: Karin

TINA:Tack snälla snälla du vad jag blir glad!



NENA:Ja testa vettja!

2010-05-07 @ 18:35:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0