Vilda biffar med trumpetsås



Här kommer några bilder från helgens svampplock, mina favoritsvampar
Rödgula trumpetsvampar!






VILDA BIFFAR 3-4 port
4 hg köttfärs, älg om du har
1 ägg
1 dl creme fraiche
1 klyfta vitlök
8 krossade enbär
1 tsk salt
svart och vitpeppar
smör till stekning

Jag hade en cremefraichedutt kvar i en burk och bara därför åkte den med i smeten, inte så tokigt faktiskt!
Blanda ihop allt och forma till tunna små biffar.
Stek dom i smör men inte för länge så dom blir torra!


SVAMPSÅS
1 liter svamp, trumpet, tratt, bland eller champinjoner
2 msk smör
3 dl grädde
1 tsk tomatpuré
en skvimp soya
salt

Lägg den färska svampen i en varm panna och låt vätskan släppa och koka in.
Lägg sedan i smöret, stek svampen och krydda.
Tippa i grädde och låt det puttra ihop tillsammans med tomatpuré och soya.
Vill du ha tjockare sås så red med mjöl och mjölk.



ROTISAR I UGN

Nu hade jag bara potatis och rödbetor hemma men det blev gott med bara det också. Jag hade tänkt toppa med ost men det glömde jag bort!

♥ potatis och rödbetor i klyftor
♥ citronolja
♥ salt och timjan

Klyfta potatis och betor och lägg dom i en ugnsform, gärna teflon.
Ringla över citronolja, salt och timjan.
Kör grönsakerna i 225° tills dom är mjuka.

Nu ska jag krypa till kojs, läsa en bok och hoppas att halsontan försvinner!

Trackback
RSS 2.0