Caesarsallad med kyckling



Nu känns det som sommar mina vänner när det blir sallad till middag! Jag bjöd hit mamma idag också för jag vet att hon gillar den här salladen. I morgon blir det valborgsfirande på Näset och det blir kul det. Det var visst tacomiddag på gång och jag föreslog knytis och att vi kunde ta med salt och lök för det går ju alltid åt:)))
Nejdå Walkers i Fränsta skulle fixa dom så vi behövde bara ta med en tårta till efterrätt, visst låter det lätt och lyxigt?! Särskilt när jag har en stor chokladhallonglasstårta i frysen som är "jätteklar" och bara att plocka med.


CAESARSALLAD MED KYCKLING 3-4 port

1 kruka crispsallad/roman eller den sallad du gillar
3 stekta kycklingfileér i bitar
10-12 körsbärstomater
1 paket bacon
1 liter brödkrutonger.... ungefär
1,5 dl hyvlad stark ost
50 g smör
salt,  peppar + lite örtkrydda på krutongerna

1. Skölj och lägg salladen i botten på ett fat.

2. Stek brödbitarna i mycket smör och krydda.

3. Stek sedan baconet krispigt.

4. Skiva kycklingen och lägg den och de övriga ingredienserna på salladen.

5. Avsluta med ost, salt och peppar.

6. Jag vill ha dressingen vid sidan om men det är ju en smaksak.


CAESARDRESSING
2 rumsvarma äggulor
1,5 dl rumsvarm rapsolja
1 klyfta riven vitlök
1/2 dl pressad citron
1 ansjovisfilé/2-3 sardeller
1 dl ost med smak
1 tsk dijonsenap
salt, peppar
honung
ev. lite vatten om dressingen är för tjock


1. Vispa först gulorna och droppa i oljan under vispning.

2. Mixa ner resten av ingredienserna och smaka av med kryddor



TREVLIG VALBORG MINA VÄNNER och var rädda om er och fingrarna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0