Prästostpaj till kräftorna





Hokus pokus så kom alla ungdomar hem igår kväll (utom Anna då som är ute och reser) med kräfor och bröd i högsta hugg. Det är så kul med överraskningar! En ostpaj och två röror fixades medan kräftorna tinade.
Har man inte Västerbotten så tar men en annan vällagrad ost t.ex prästost och tänk att det blir gott ändå!



LATMAJAS PAJDEG från Anna Bergenströms pajbok är bara sååå bra! Jag har dubblat hennes recept för jag hade en lite större pajform.

200g smör
5 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt


1. Smält smöret i en kastrull och låt det svalna lite.

2. Blanda ner mjöl och bakpulver och rör till en slät smet i kastrullen.

3. Tryck ute degen i en pajform, nagga och förgrädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Jag säger bara SPD, spar på disk och det gillar väl alla?!


OSTFYLLNING
3 dl gräde eller gräddmjölk
3 ägg
300g riven prästost eller liknande
salt och peppar

1. vispa ihop allt och fyll i det förgräddade pajskalet och grädda i 175 grader i ca 25-30 minuter.



Det blev två kalla, snabba röror som passar till paj och skaldjur!

SKAGEN med lite hetta
1 ask färdig skagenröra, jaaa det är fusk jag vet!
1,5 dl creme fraiche
1-2 tsk sambal
1 dl hackad dill
salt och peppar

ROMSÅS
2,5 dl creme fraiche
1 burk stenbitsrom
1 finhackad salladslök eller en bit rödlök
salt och peppar


Var är alla mattvprogram nu när jag behöver dom som mest och har tid att titta?! Hela familjen är på Ljungarocken men jag är hemma och pjålar över nacken som faktiskt mår mycket bättre nu. Jag hade lovat att vara chaufför ändå (går finfint om jag inte behöver titta bakåt)men snälla dottern Lisa fixade det och då slapp jag 40 mil i bil! Nu blir det soffan och någonting onyttigt!

Kommentarer
Postat av: Elina

ojoj vad gott det ser ut! :D

2011-08-13 @ 21:02:09
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Lotta - en kaka i ugnen

Vilket enkelt pajrecept, ska provas! Visst borde man kunna röra ner lite annat i ostfyllningen också, tex. skinka och grönsaker om man vill ha en matigare paj?

2011-08-14 @ 14:06:28
URL: http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se
Postat av: Kim

Oj, tänk om någon hade kommit hem till mig med kräftor i högsta hugg, då hade jag blivit GLAD! :)

Ostpaj till kräftor är ju en riktig hit, vad sugen jag blev på kräftskiva.

2011-08-14 @ 16:05:04
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Jonnie

ser verkligen jättegott ut

2011-08-14 @ 16:20:22
URL: http://www.Alwaysfabulous.se
Postat av: Mårtenssons kök

Inte illa när man kan trolla på det viset så det kommer en massa trevliga människor hem med kräftor och annat gott:)



Hoppas nacken är bättre!

2011-08-14 @ 19:13:19
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0