Gumbo, min godaste gryta på länge!



När det blev både kräftor och räkor över efter fredagkvällens kalas så tänkte jag Gumbo, nu är det dags för den gamla grytsoppan från Lousiana som jag bara läst om men aldrig lagat! Det är lite som pytt i panna man tager vad man haver, visslar en stump och rör om i grytan. Jag trodde att det skulle bli gott men inte sååå gott, det blev inga rester om jag säger så och det kommer att bli repris.
Här på Taffel kan man få en Gumbolektion!

Gumbo a´la Albybyn 6 port
2 kycklingfileér
3 bratwurstkorvar 
0,5 kg räkor med skal
15 kokta kräftor
1 paprika
2 lökar
3 klyftor vitlök
2 färska chili
1 stjälk selleri
1 burk majs
1 fp passerade tomater
5 dl buljong, tog lite fisk och lite höns
1 dl hackad timjan och oregano
1/2 citron, saften från den
1 msk paprikapulver
maizena till redning för i mina skåp finns varken okra eller filépulver
salt och peppar
olja till stekning

1. Bryn kycklingen och krydda den rejält med salt, peppar och paprikapulver.

2. Bryn korven och alla grönsakerna i omgångar och lägg allt i en gryta.

3. Tippa i tomater, buljong och låt allt puttra ihop. (Jag lät kräfthuvudena koka med några minuter och tog sedan upp dom)

4. Lägg i de rensade räkorna, kräftköttet och majsen.

5. Låt allt bli varmt och smaka av med, citron, kryddor och örter.

 Det passar fint med kokt ris till tycker jag och något gott bröd!

Kommentarer
Postat av: milla

Vad härligt, precis i minsmak

2011-08-15 @ 22:09:24
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: KarinW

Milla:Perfekt för min smak också!

2011-08-21 @ 17:07:59
Postat av: Tilda

Jag tycker att det är rätt svårt att hitta en bra design till sin sida - hur har du burit dig åt? Du har ju en jättefin sida!

2012-03-18 @ 19:20:49
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: KarinW

Tilda jag får hjälp av min dotter Lisa!

2012-03-18 @ 19:30:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0