Gravlaxmacka!



Stela ben efter en två skiddagar i Tänndalen, vädret var väl inte på topp men backarna var bra så det var bara att brasa på. Petter följde med oss och det är inte varje helg man får rå om sonen! Fast jag börjar komma lite efter i backarna nu så här måste kondisen tränas upp eller är det modet?

I fredags hade jag tinat upp två portionsbitar lax som aldrig blev lagade så jag strödde på socker/salt blandning och la dom i kylen och det blev riktigt goda kvällsmackor. Jag säger som jag brukar, gravad lax är det lättaste som finns att laga för det lagar sig självt!


GRAVAD LAX
1-1,2 kg laxfilésida
6 msk socker
4 msk salt
nymalen vitpeppar
dill

1. Blanda socker salt och vitpeppar och strö det på den urbenade filen.

2. Hacka några dillkvistar med stjälkar och allt och lägg på laxen.

3. Dela förresten filén på mitten och lägg köttsidorna mot varandra.

4. Låt laxen gravas 1-3 dygn och vänd på den några gånger under tiden.




GRAVLAXSÅS
4 msk senap( jag tog 2 msk Dijon+2 msk Slotts stark)
2 msk socker
1 msk vitvinsvinäger
1/2 dl hackad dill
1 krm salt
några "varv" med vitpeppar
2 dl neutral olja

Kör allt utom oljan lite snabbt med en stavmixer eller vispa.
Droppa sakta i oljan samtidigt som du mixar eller vispar.
Smaka, smaka, smaka!




Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Kan man någonsin tröttna på gravlax? Det är helt fantastiskt varje gång!

Tycker fröken Dill

2012-01-18 @ 17:13:11
URL: http://www.frkdill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0