Caesarsallad med kyckling



Den ultimata salladen om ni frågar mig men det ska vara rejält kryddad kyckling, krispigt bacon och krispiga krutonger. Flera gånger när jag ätit den här salladen på restaurang så har krutongerna varit så hårda så man knappt vågat bita i dom, säger man till?? Nej jag är så himla mesig där och lär mig nog aldrig heller. Dressingen ska egentligen vändas runt romansalladen innan men serverar men jag har den vid sidan om ändå ifall det råkar bli sallad över till nästa dag så är den inte så ledsen.


CAESARSALLAD
1 huvud romansallad eller cosmopolitan
2 stora stekta kycklingfileér i bitar
2 paket bacon
12-15 småtomater
1 liten rödlök
brödkrutonger

Salladen i botten i grova bitar och bygg sedan på med allt det övriga.

DRESSING
1 äggula
1 tsk dijonsenap
2-3 sardellfileér, hade inga så jag tog 1,5 msk kapris istället
1 klyfta vitlök
2-3 msk citronsaft
1,5 dl rapsolja
(vatten om du vill ha en tunnare dressing, jag tog nästan 1 dl)
1,5 dl finriven ost med smak
salt och svartpeppar 

1. Blanda ihop äggula, senap, sardeller, citron och vitlök och kör med stavmixer.

2. Droppa sedan sakta i oljan och kör vidare med mixen.

3. Det blir en ganska tjock majjo men späd med vatten om du vill och smaka av med ost ev mer citron och kryddor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0